När åkeriet insåg allvaret i bilinspektörens ord, blev det besiktning hos Malte Månson AB i Västerås. Foto: Polisen

Åkeriet fick ultimatum, men smet från sanktionsavgiften

Det polska åkeriet försökte lura yrkestrafikgruppen i Västerås att en polsk verkstad besiktigat färdskrivaren – trots att det stod klampat, men bluffen avslöjades snabbt. Efter besiktning på svensk verkstad, försvann ekipaget utan att ha betalat den tidigare utfärdade sanktionsavgiften för otillåtet cabotage.

Onsdagkvällen den 5 augusti stoppades ett polskt trailerekipage i Sala av Västerås yrkestrafikgrupp. Ekipaget hade framförts i en för vägsträckan för hög hastighet, den analoga färdskrivaren var urkopplad, ett diagramblad hade gömts, inget bevis på inkommande internationell last, föraren körde fel och förarens förklaringar om detta och flera andra felaktigheter, hängde inte ihop.

Förutom sanktionsavgiften på 40 000 kronor för otillåtet cabotage, måste även färdskrivaren repareras, antingen här i Sverige eller så måste dragbilen transporteras ut ur landet.

Åkeriet ville inte betala sanktionsavgiften och inte heller reparera i Sverige. Den 11 augusti mejlar företaget att de ska skickas en jumbotrailer för att hämta dragbilen, men den 14 augusti var den lika frånvarande som de 40 000 kronorna.

Hultsteins

Sedan meddelades det att jumbotrailern skulle komma den 20 augusti cirka klockan 15.00, men så blev det inte. När Ogemar kom till platsen fann han den ursprunglige föraren ensam i bilen. Föraren hävdade att färdskrivaren hade reparerats av en polsk verkstad som också godkänt färdskrivaren efteråt, detta trots att fordonet stått klampat sedan 5 augusti och inte kunnat provköras.

På dörrstolpen satt dessutom en ny besiktningsskylt med dagens datum, 20 augusti, på.
– Då började temperaturen stiga, säger Roger Ogemar som inte låste upp klampen.

Åkeriet meddelades att färdskrivaren inte kunde godkännas utan att en provkörning gjorts, vilket inte kan ha skett i samband med reparationen eftersom fordonet stod fastlåst. Åkeriet fick då ett ultimatum att om åkeriet inte löste situationen, skulle ekipaget inom 30 minuter bärgas till en uppställningsplats.

Då blev det plötsligt fart på åkeriet som insåg att enda utvägen var att besikta färdskrivaren på plats, vilket också skedde dagen efter.
– Mekanikern på verkstaden uppgav att inget misstänkt påträffats i systemet. Det finns dock en möjlighet att manipulationsutrustningen redan demonterats. Nu godkändes färdskrivaren på rätt sätt och försågs med den nya typen av spårbar plomb, säger Roger Ogemar.

HBA Fordonsteknik AB

Ekipaget släpptes iväg fredagen den 21 augusti när Malte Månsons i Västerås gett klartecken efter att ha gått igenom hela kablaget utan att ha funnit något otillbörligt.

Roger Ogemar kan ändå inte riktigt släppa känslan av att färdskrivaren varit manipulerad.
– Jag upptäckte en oljefläck där lastbilen stått klampad, ungefär där växellådan borde ha varit och jag kan inte låta bli att fundera på om givaren bytts i samband med att den polska besiktningsskylten monterades, säger Roger Ogemar.

Sanktionsavgiften har inte betalats, men fordonet har tomt lämnat Västerås.
– Eftersom vi inte kan klampa fordonet för sanktionsavgiften i mer än 36 timmar och med de svårigheter det är att få in sådana pengar i efterhand, är det troligt att de inte kommer att betalas inom överskådlig tid eller ens alls, avrundar bilinspektör Roger Ogemar.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-08-25 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Färdskrivare Klampning Manipulerad färdskrivare Polisen Sanktionsavgift Transportfusket