Foto: Proffs arkiv

MEP Johan Danielsson (S) om Samskipdomen:

”Jag blir förbannad”

EU-parlamentariker Johans Danielsson är ansvarig förhandlare för kombidirektivet i Europaparlamentet. Han säger att Förvaltningsrätten i Faluns dom som gav Samskip Sia rätt i sin tolkning av ”närmast lämpliga omlastningsstation”, visar hur dåliga och otydliga reglerna är idag.
Johan Danielsson
Johan Danielsson

Måndagen den 6 juli berättade vi att Förvaltningsrätten i Falun givit Samskip Sia rätt i tolkningen av ”närmast lämpliga” i ett ärende från 2019 där företaget hävdat kombitransport, men där Transportstyrelsen beslutade att det var ett otillåtet cabotage då man ansåg att närmast lämpliga kombiterminal inte använts.

Transportstyrelsen argumenterade bland annat för miljöaspekten som grund för kombidirektivet, men fick inte gehör för detta i Förvaltningsrätten vilket innebär att sanktionsavgiften ska återbetalas. Nu överklagar Transportstyrelsen till Kammarrätten.

Detta sker samtidigt som mobilitetspaketet i EU ska röstas igenom och där kombidirektivet är en av de ”heta frågorna”. Vi sänder domen till Johan Danielsson som, efter att ha läst den, återkommer till oss.

Han är inte nöjd.
– Jag blir förbannad, men det visar tyvärr hur dåliga och otydliga reglerna är idag och hur viktigt det är att vi får mobilitetspaketet på plats den här veckan. Med det på plats, kommer kombitransporter inte längre att undantas från cabotagebegränsningarna och att ha bilar permanent körandes i Sverigetrafik från omlastningsterminal till kund på utländska villkor, kommer inte längre vara möjligt, säger han.

Han ser också vikten av att vi på sikt får nya regler specifikt för kombidirektivet också. Han är ansvarig förhandlare i Europaparlamentet för kombidirektivet och blev mycket besviken på Kommissionen som valde att dra tillbaka förslaget i år.
– Men jag kommer att driva på ännu mer för att de så snart som möjligt ska presentera ett nytt förslag så att vi kan få bättre regler på plats även för kombidirektivet, säger han.

Johan Danielsson avrundar med att trycka på vikten av att få ordning och reda på våra vägar.
– Skitföretagandet måste bort. Kombitransporter behövs som ett steg i en grön omställning i transportsektorn, men tanken att vi ska få mer gods på järnväg genom att utnyttja människor och dumpa löner på den avslutande vägtransporten, är oacceptabelt, säger han.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2020-07-08 11:42
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Förvaltningsrätten Kombitrafik Polisen Samskip Sanktionsavgift Socialdemokraterna Transportstyrelsen