Samskip

Listar alla artiklar taggade med: Samskip

Debatt

”Jag känner beundran inför Samskips trafikupplägg”

Samskip är en stor aktör som bedriver kombitrafik i bland annat Sverige. Det är mycket klimatsmart och troligen ekonomiskt fördelaktigt att köra upp heltåg från kontinenten till södra Sverige respektive till Mälardalen. Bra där Samskip!

Jens Holm (V), ordförande i Trafikutskottet:

”Samskipdomen är direkt provocerande”

Sedan Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i vad som är ”närmast lämpliga omlastningsstation”, har flera politiker kritiserat domen. Även Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V), är kritisk och ser domen som provocerande.

MEP Jakop Dalunde (MP) om Samskip-domen:

”EU-kommissionen bär ett tungt ansvar för ett otydligt regelverk”

Förvaltningsrättens dom som gav Samskip Sia rätt öppnar för längre lastbilstransporter, chaufförer som riskerar komma i kläm och syftet med kombitransporter – miljön - kringgås. Och om aktörer som använder järnväg i sin kombitrafik själva ska bestämma var de ska lasta om, kan även de som använder sjöfart komma att vilja ha samma fördel det utgör.

Thomas Morell (SD) om Samskipdomen:

Förvaltningsrätten budbärare för osund konkurrens

Efter Förvaltningsrätten i Faluns dom i Samskip Sias ärende, vill vi få politiska synpunkter på densamma. Thomas Morell tycker det är sorgligt att Förvaltningsrätten har så dålig insikt i hur lagstiftningen är uppbyggd. ”Att hela transportkonceptet står och faller med utländska lågbudgetbilar är inget annat än nonsens”, säger han.

MEP Johan Danielsson (S) om Samskipdomen:

”Jag blir förbannad”

EU-parlamentariker Johans Danielsson är ansvarig förhandlare för kombidirektivet i Europaparlamentet. Han säger att Förvaltningsrätten i Faluns dom som gav Samskip Sia rätt i sin tolkning av ”närmast lämpliga omlastningsstation”, visar hur dåliga och otydliga reglerna är idag.

Otillåtet cabotage – hänvisar till Samskipdomen i Förvaltningsrätten

Westerman Multimodal Logistic är det nya GWG International som utför kombitransporter i Sverige sedan 15 år tillbaka. Vi hade inte tidigare skrivit om dem i dessa sammanhang, men så kom två ärenden under två månader. Företaget är kritiska till Transportstyrelsens tolkning av kombidirektivet och när de svarar på frågor kring det andra fallet, blir det med en länk till en advokatfirma.

Samskip Sia fick rätt i Förvaltningsrätten

Klampade Samskipekipage och Samskipekipage som fått betala sanktionsavgifter då hävdade kombitransporter istället landat i otillåtna cabotagetransporter, har varit en vanlig syn under flera år. Nu kan det komma att ändra sig efter att Samskip i ett ärende fått rätt i Förvaltningsrätten. Nästa instans för överklagande är Kammarrätten.

Tåg minskade Svenska Retursystems utsläpp för utrikestransporter

Under senaste året har Svenska Retursystem ökat andelen transporter på järnväg ut i Europa. Genom att använda tåg istället för lastbil minskar koldioxidutsläppen med cirka 50 procent på valda sträckor.

Gasum i samarbete med Samskip

Gasum ingår ett samarbete med leverantören av hållbara transportlösningar Samskip. Samskip är ett shippingföretag baserat i Rotterdam. Företaget äger två fartyg med enbränslemotor, Samskip Kvitbjorn och Samskip Kvitnos, som helt drivs av flytande naturgas (LNG).

Känd speditör ertappad med ännu ett otillåtet cabotage samt fel däck

Om och om igen landar kontroller av speditörens ekipage i otillåtna cabotage med påföljande sanktionsavgifter om 40 000 kronor. Nu var det dags igen trots att föraren visade upp av speditören förberedda dokument vilka ska beskriva för kontrollanterna att transporterna utförs enligt regelverken.