Förvaltningsrätten

Listar alla artiklar taggade med: Förvaltningsrätten

Sveriges Åkeriföretag:

”Samskipdomen är bekymmersam”

Sveriges Åkeriföretag säger att Samskipdomen är bekymmersam. Däremot ser man goda möjligheter till att Kammarrätten i Sundsvall beviljar prövningstillstånd. Detta för att förvaltningsrättens dom behöver ändras, men även för att frågan om ”närmast lämpliga” kan behöva närmare belysas.
Gelins KGK

Jens Holm (V), ordförande i Trafikutskottet:

”Samskipdomen är direkt provocerande”

Sedan Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i vad som är ”närmast lämpliga omlastningsstation”, har flera politiker kritiserat domen. Även Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V), är kritisk och ser domen som provocerande.
Hultsteins

MEP Jakop Dalunde (MP) om Samskip-domen:

”EU-kommissionen bär ett tungt ansvar för ett otydligt regelverk”

Förvaltningsrättens dom som gav Samskip Sia rätt öppnar för längre lastbilstransporter, chaufförer som riskerar komma i kläm och syftet med kombitransporter – miljön - kringgås. Och om aktörer som använder järnväg i sin kombitrafik själva ska bestämma var de ska lasta om, kan även de som använder sjöfart komma att vilja ha samma fördel det utgör.
Gelins KGK

Peter Lundgren (SD) om Samskipdomen:

”Svensk lagstiftning ska inte stötta fuskföretag”

”Förvaltningsrätten har inte förstått grunden för kombitrafik”, säger Peter Lundgren. Kombitrafikens, liksom cabotagetrafikens initiala syfte var gott och skulle minska antalet mil, alternativt tommil, på Europas vägar. Giriga företag drar nu nytta av otydligheter i regelverken kring dessa, menar Peter Lundgren.
Gelins KGK

Thomas Morell (SD) om Samskipdomen:

Förvaltningsrätten budbärare för osund konkurrens

Efter Förvaltningsrätten i Faluns dom i Samskip Sias ärende, vill vi få politiska synpunkter på densamma. Thomas Morell tycker det är sorgligt att Förvaltningsrätten har så dålig insikt i hur lagstiftningen är uppbyggd. ”Att hela transportkonceptet står och faller med utländska lågbudgetbilar är inget annat än nonsens”, säger han.
Hultsteins

MEP Johan Danielsson (S) om Samskipdomen:

”Jag blir förbannad”

EU-parlamentariker Johans Danielsson är ansvarig förhandlare för kombidirektivet i Europaparlamentet. Han säger att Förvaltningsrätten i Faluns dom som gav Samskip Sia rätt i sin tolkning av ”närmast lämpliga omlastningsstation”, visar hur dåliga och otydliga reglerna är idag.
Prenumeration 2020-09

Otillåtet cabotage – hänvisar till Samskipdomen i Förvaltningsrätten

Westerman Multimodal Logistic är det nya GWG International som utför kombitransporter i Sverige sedan 15 år tillbaka. Vi hade inte tidigare skrivit om dem i dessa sammanhang, men så kom två ärenden under två månader. Företaget är kritiska till Transportstyrelsens tolkning av kombidirektivet och när de svarar på frågor kring det andra fallet, blir det med en länk till en advokatfirma.
Wabco

Samskip Sia fick rätt i Förvaltningsrätten

Klampade Samskipekipage och Samskipekipage som fått betala sanktionsavgifter då hävdade kombitransporter istället landat i otillåtna cabotagetransporter, har varit en vanlig syn under flera år. Nu kan det komma att ändra sig efter att Samskip i ett ärende fått rätt i Förvaltningsrätten. Nästa instans för överklagande är Kammarrätten.
Gelins KGK

Åkeri missade att chaufför körde med dubbla förarkort – ”Vi måste ju också sova”

Den 14 februari i år stoppas en polsk förare i en svenskregistrerad lastbil av trafikpolisen. Det visar sig under kontrollen att förarkortet som sitter i färdskrivaren inte tillhör föraren i fråga. Böter utfärdas och mannens körkort omhändertas. Strax därpå landade Transportstyrelsens beslut om sanktionsavgift på åkeriets bord. 196 330 kronor tycker myndigheten att det ska kosta – men det håller inte åkeriet med om.

Förvaltningsrätten friar Bring-transportör från otillåtet cabotage

För två år sedan stoppas ett tjeckiskt ekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Polisen misstänker att transporten är ett otillåtet cabotage, vilket Transportstyrelsen håller med om. Det tar tid för åkeriet att skaffa fram pengar och det tar därför tre dagar innan transporten kan fortsätta. Nu har Förvaltningsrätten sagt sitt – man upphäver Transportstyrelsens beslut, vilket innebär att pengarna ska betalas tillbaka till åkeriet.
Daf