Speditören är i nuläget inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar

Otillåtet cabotage i påsktrafiken

”Kändes som att ekipaget var på fel plats vid fel tid”

Den lugna påsktrafiken öppnade för yrkestrafikgruppen i Västmanland att arbeta med sin linjeverksamhet vilket ledde till att ett par utländska chaufförer fick tillbringa påsken i sina lastbilar varav en av dem dessutom fyllde år. ”Det borde kanske varit beställare och andra ansvariga än chauffören som skulle fått sitta i hytterna under påskhelgen” säger bilinspektör Roger Ogemar.

Yrkestrafikgruppen i Västerås hade till uppgift att få påsktrafiken att flyta genom Västmanland, men den vanligtvis stora trafikdagen, skärtorsdagen, var uppenbart påverkad av covid-19. Det öppnade för att gruppen kunde ägna sig åt sin linjeverksamhet.

De begav sig norrut mot Salatrakten och mötte där en bulgarienregistrerad dragbil påväg söderut.
– Det är svårt att beskriva en magkänsla, men det kändes som att ekipaget var på fel plats vid fel tid, säger bilinspektör Roger Ogemar som stannade ekipaget för kontroll.

Dragbilen kördes av en Nordmakedonsk förare med de egna dokumenten i ordning. Däremot kunde han inte kommunicera på något av de språk kontrollanterna erbjöd.
– Med hjälp av teckenspråk och Google translate kom dokumenten vi efterfrågade fram ett efter ett och kunde jämföras med fordonets färdskrivaruppgifter, säger Roger Ogemar

Det framkom att föraren hade hämtat lastade trailers i Göteborgs hamn vilka levererats till en terminal i Oslo. Sedan hade dragaren med tom trailer körts in i Sverige för att lasta gods här som skulle ställas ut i Göteborgs hamn. Detta konfirmerades av både föraren, åkaren i Nordmakedonien och speditören samt dokumenten.

Hultsteins

Det som började rätt blev ändå fel eftersom Transportstyrelsens tolkning säger att den internationella transporten måste levereras till slutmottagaren för att räknas som en inkommande transport som ger rätt att köra cabotage enligt EG 1072/2009 (Cabotageförordningen).
– Att lämna godset till en terminal ger alltså inte rätt att köra tillfällig inrikestrafik i ett annat land och därför blev den kontrollerade transporten som hämtats i Sandarne, en otillåten cabotageresa där åkeriet fick en sanktionsavgift om 40 000 kronor, förklarar Roger Ogemar.

Efter kontakt med åkaren, försökte denne att betala med ett kortnummer från Nordmakedonien. Det visade sig inte fungera då det numera måste vara ett fysiskt kort för betalning utmed vägen.
– Då ringde speditören, som inte var villig att gå in och sponsra åkeriet. De undrade vad som skulle ske nu, säger Roger Ogemar.

Det slutade med att ekipaget klampades och åkaren sade att någon skulle komma till polisstationen i Västerås under långfredagen med ett fungerande betalkort för att ”betala loss” ekipaget.
– Vid elva-tiden på långfredagen kom det mycket riktigt en person till polisstation och betalade sanktionsavgiften, avrundar Roger Ogemar.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2020-04-14 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Otillåtet cabotage Polisen Sanktionsavgift Transportfusket Transportstyrelsen