Transportfuskarnas resor slutar inte sällan i en återvändsgränd vid polishuset i Helsingborg.

Tre av tre hade överlast – en körde otillåtet cabotage

När trafikpolis Farid Umeflod från Helsingborg beger sig ut på sitt första arbetspass efter några veckors ledighet möts han ganska omgående av den verklighet som råder på vägarna. Efter att ha avslutat några snabbare ärenden ställer han sig frågan; ”var någonstans i akvariet ska jag nu placera ut flötet?”.

Arbetspasset började med en sväng till industriområdet vid Ättekulla i Helsingborg. Ett trailerekipage väcker hans intresse.
– Den hade ADR-skylt bak men inte fram, förklarar Farid Umeflod som snart kunde konstatera att det rörde sig om ett förarmisstag då trailern visade sig vara tom.

Det allvarliga med att inte skylta rätt är att räddningspersonalen kan bli vilseledda vid en eventuell olycka. Det kanske mest allvarliga i det hänseendet är så klart om man inte har skyltat men har farligt gods ombord.

Innan Farid hinner avsluta ärendet, kommer nästa uppdrag på radion.
– En personbil har fått någon form av haveri på E6. Men istället för att styra ut i högerkanten, väljer föraren att köra ut i mittrenen mot vajerräcket.

Utrymmet mellan räcket och motorvägen är litet och fordonet står därför väldigt farligt till.
– Trafiken far förbi i full motorvägshastighet och föraren hade dessutom valt att sitta kvar i sin bil, berättar Farid Umeflod.

Hultsteins


Efter att ha assisterat
föraren rullar Farid vidare på motorvägen. De köer som uppstått efter nyss nämnda haverist gjorde att hastigheten var låg.
– Jag hamnar bakom en annan personbil och körsättet verkar lite ryckigt så jag kör upp vid sidan om fordonet. Jag ser då ett barn som hoppar runt i baksätet.

Han stoppar bilen.
– Det visar sig inte bara vara ett barn, det var tre. Och ingen satt fastspänd, förklarar Farid och suckar.

Föraren får böter samt en lektion i hur man tar reda på hur bilbarnstolar och kuddar ska användas.
– Bilen i fråga var inte den som föraren normalt brukar köra och vederbörande hade inte en aning om hur bilbarnstolarna skulle säkras i den.

Nu var det dags för Farid att ta sig till det som han kallar ”sitt andra hem”.
– Jag skulle dra mig mot kontrollplatsen på Långeberga men innan dess funderade jag på var någonstans i akvariet jag skulle placera ut flötet.

Ett estniskt trailerekipage dyker upp och återigen får Farid känslan av att något inte står rätt till.
– Det såg tungt och fellastat ut så jag tar in ekipaget för närmare kontroll på Långeberga.

Och jodå, fel var det.
– Det handlade om överlast vilket slutade med 20 800 kronor i överlastavgift och böter.

Men som om inte det vore nog…
– Det visade sig dessutom vara en otillåten cabotagetransport så det blev ytterligare 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift, berättar Farid som summerar kravet på avgifter och böter till 60 800 kronor.

Hultsteins


Samtidigt som Farid tar
in det aktuella ekipaget rullar hans kollegor, trafikpolis Sören Johansson och bilinspektör Mazen Al-Asam, in med varsitt. Båda med polska dragbilar.
– Våra båda slutade också med överlast. I mitt fall blev totalsumman 8 500 kronor, vilket även omfattar bristfällig lastsäkring. 10 ton virke utan främre förstängning, förklarar Sören Johansson.

Både Farids och Sörens ekipage klampades utanför polishuset i går kväll.
– Och klamparna sitter kvar tills man har löst sina respektive brister, tillägger Sören

Mazens ärende landade på 9 300 kronor i böter, vilka skrevs ut av trafikpolis Christer Hansson.
– I det beloppet ingår även böter för att ha pratat i mobiltelefon under körning, avrundar Sören Johansson.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2020-02-19 15:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Klampning Överlast Trafikpolisen Transportfusket