Foto: Kim Matthäi Leland

Inte bara dyrt att åka fast i Danmark – polisen har också blivit effektivare

Att den danska polisen har hårda nypor och att landets åklagare har en ”sund syn” på vad som kan anses vara avskräckande straff är ingen större nyhet. Nu visar det sig dessutom att den danska trafikpolisen, Tungvognscenter, har blivit betydligt effektivare. Det skrivs nämligen ut böter som aldrig förr på andra sidan sundet.

Att som transportfuskare bli ertappad i Danmark är oftast synonymt med hårda straff. Rejäla böter, fängelsestraff och beslagtagna lastbilar är inga ovanliga följder efter att den danska trafikpolisen, Tungvognscenter, har slagit klorna i chaufförer och åkerier som chansat på att trampa utanför lagens ramar.

Nya siffror från den danska Rikspolisstyrelsen, Rigspolitiet, visar att bland annat antalet rapporter för otillåtet cabotage har ökat rejält. År 2018 rapporterades 110 åkerier, år 2019 innebar mer än en fördubbling av antalet och landade på 241. Alltså ganska snarlikt de svenska siffrorna. Förra året rapporterades 231 otillåtna cabotage in till den svenska Transportstyrelsen.

Ett åkeri som ertappas med att köra otillåtet cabotage i Sverige kan endast krävas på en sanktionsavgift, alltså 40 000 kronor oavsett hur många otillåtna transporter som konstateras vid kontrollen. I Danmark riskerar åkeriet att få betala böter (35 000 danska kronor, cirka 52 000 svenska) för varje otillåten transport som utförts.

Den danska tidningen Fagbladet3F redovisar den danska statistiken i en artikel på sin hemsida. I den tar man upp flera exempel på hur det kan svida för den som inte följer lagar och regler.

VBG onspot


Till exempel berättar man
om ett fall från januari i år där man kontrollerade en lastbil från Estland och en från Lettland. Det hela slutade med böter på 105 000 danska kronor för den ene och 106 000 för den andre. Chaufförerna, som vid kontrolltillfället inte satt bakom rattarna i de båda lastbilarna, ska dessutom snart infinna sig i rätten där det ska avgöras om de båda ska fråntas rätten att köra lastbil i Danmark.

Chaufförerna körde alltså inte men fick ändå böter, varför?
– Böterna gavs för att chaufförerna följde efter lastbilarna i personbil. Detta betraktas inte som vilotid, förklarar poliskommissarie Claus Kjær-Pedersen, chef på Tungvognscenter Nord för Fagbladet3F.

Ett annat exempel som den danska tidningen tar upp har även vi på Proffs skrivit om i höstas. Det handlar om en dansk åkeriägare och dennes chaufför som tillsammans fick betala drygt en miljon danska kronor i böter (cirka 1,5 miljon svenska) för att chauffören körde med dubbla förarkort.

För att summera: Det är inte endast oerhört dyrt att fuska i Danmark – den danska polisen har dessutom blivit betydligt effektivare enligt Rigspolitiets statistik. Risken att åka fast har med andra ord blivit väldigt mycket större.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-02-11 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Politi Statistik Transportfusket Tungvognscenter