Johan Danielsson (S) är trött, men nöjd efter nattens framgångar.

Mobilitetspaketet i mål inatt!

En historisk dag. Nu kommer det att vara möjligt att skapa ordning och reda på våra vägar med schyssta villkor även i transportsektorn. Trepartsförhandlingen, trilogen, med Europaparlamentet, Kommissionen och Rådet har kommit till vägs ände, konstaterar Europaparlamentariker Johan Danielsson (S), gruppledare för Socialdemokraterna i Europaparlamentets transportutskott.

Efter tio års arbete för schyssta villkor på våra vägar, för att få ett slut på den vilda västern som rått i transportsektor, låter Johan Danielsson meddela detta i ett pressmeddelande bara kort efter att mobilitetspaketet kommit i hamn kl 06.30 imorse.
– Det här kommer att städa upp transportmarknaden enormt mycket. Förutom bättre regler har vi dessutom fått verktyg som är helt nödvändiga för att vi ska kunna kontrollera de nya reglerna, konstaterar Johan Danielsson när vi kontaktar honom efter förhandlingarna.

Överenskommelsen innebär att alla som kör inrikestransport i Sverige ska göra det med svenska löner och arbetsvillkor.
– Befinner man sig permanent i Sverige, ska man registrera bilen och betala skatt i Sverige. Det är inte konstigare än så, säger Johan Danielsson.

Överenskommelsen inkluderar även att alla lastbilar inklusive lätta lastbilar måste följa alla regler och att fordonen ska vara utrustade med GPS/färdskrivare.

Överenskommelsen innebär också att alla som kör inrikestransporter i Sverige måste följa svenska löner och villkor, både vid tillfälliga inrikes transporter så som cabotage och även vid kombinerade transporter.

Nokian

Kombitrafik kan bedrivas, likt cabotagetrafik, under sju dagar med tre stopp.
Förarna ska under den tiden arbeta under utstationeringsdirektivet. Det vill säga att de ska anmälas till Arbetsmiljöverket och ha lön enligt svenska avtal.

Sju dagars trafik innebär att företaget inte behöver registrera fordonet i Sverige. Efter sju dagar, precis som vid cabotagetrafik, måste fordonet lämna värdlandet under mints fyra cooling off-dygn innan det får återvända till samma värdland.

Om kombitrafik ska bedrivas längre än sju dagar, måste fordonen registreras i Sverige.

Cabotagetrafiken får fortsatt bedrivas under sju dagar med tre stopp, men förarna ska arbeta under utstationeringsavtalet. Även här gäller fyra cooling off-dygn efter avslutad cabotagetrafik.

Hultsteins

Återvändandekravet gick igenom. Var åttonde vecka måste fordonet återvända till företagets etableringsland.
– Visst fanns önskemålet om att det skulle ske oftare, men detta är ändå ett stort steg i rätt riktning, säger Johan Danielsson till oss.

Förslag på att ha längre intervaller än två veckor mellan ordinarie veckovila, har förts fram.
Resultatet blev att för nationell trafik och för busstrafik, är det fortsatt två veckor.
– För internationell trafik kan perioden förlängas till tre veckor, men då måste kompensationen tas ut inom dessa tre veckor och föraren måste efter dessa tre veckor återvända hem, säger Johans Danielsson vidare.

En svensk hjärtefråga som varit med under hela processen, är att brott mot cabotagedirektivet ska leda till förlorat gott anseende och i förlängningen ska rätten att bedriva internationell trafik kunna förloras. Detta har alltså nu tagits med i mobilitetspaketet.

Nu återstår det endast för Europaparlamentet och rådet att godkänna överenskommelsen.
– Det tror jag kommer att ske snabbt. Alla som väntar ute på vägarna kan inte vänta längre, avrundar Europaparlamentarikern Johan Danielsson.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2019-12-12 09:32
Kategori: Nyheter
Taggar: Återvändandekrav Cabotage Danielsson EU Kombitrafik Mobilitetspaketet Utstationering