Körtidsfusk och otillåtet cabotage i en aldrig sinande ström

Strax efter midnatt den 16 augusti stoppar trafikpolisen i Västerås ett polskt trailerekipage. När man ska kontrollera förarens kör- och vilotider, upptäcker man att mannen kör med en annan persons förarkort i färdskrivaren.

Någon timme efter midnatt fredagen den 16 augusti bestämmer sig trafikpolisen för att kontrollera ett polskt trailerekipage strax söder om Sala. Men när bilinspektör Roger Ogemar matar ut förarkortet ur den digitala färdskrivaren, märker han genast att något inte stämmer.
– Det var inte hans kort som satt i skrivaren, förklarar Ogemar.

Anledningen till tilltaget var att föraren ville komma hem snabbare till den väntande familjen.
– Frågan är kanske om han alls hade kommit hem till familjen om han fortsatt i samma anda. När vi stoppade honom hade han kört i 6,5 timmar utan rast. Och skulle köra ända upp till Umeå, berättar Roger Ogemar.

Totalt slutade det hela med böter på 5 000 kronor – och det felaktiga förarkortet omhändertogs så klart.

Den polske föraren är däremot i ”gott sällskap”. Den trogne Proffsläsaren vet att fuskarna är många till antalet och landets alla trafikpoliser behöver aldrig sitta sysslolösa och rulla tummarna.

Daf


Några dagar senare var det
dags för en lettisk dragbil att ställas i rampljuset.
– Det visar sig att dragbilen hade kommit till Sverige utan internationell last, dessutom åtta dagar tidigare. Vi kunde dessutom konstatera att dragaren och dennes chaufför var inne på sin fjärde inrikestransport, dessutom för samma speditör, berättar Roger Ogemar.

Föraren uppgav för Ogemar att han påtalat felaktigheterna i upplägget för sin chef.
– Men chefen hade sagt åt föraren att köra ändå.

Under samtalets gång framkom också att företaget även tidigare hade fått betala för otillåtet cabotage, men trots detta hade alltså chefen uppmanat föraren att köra vidare.
– Ekipaget fick vi klampa eftersom föraren inte hade pengar på sitt kontokort. Chefen var inte heller villig att betala och inte helt otänkbart är att taktiken var att försöka vänta ut oss, funderar Ogemar.

Dagen efter kontaktade Ogemar istället speditören.
– Denne gick in och betalade förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, för att få loss godset. Därefter skickade man en annan dragbil till platsen för att fortsätta transporten till slutdestinationen, Sundsvall, berättar Roger Ogemar avslutningsvis.

Foto: Roger Ogemar

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2019-08-22 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Förarkort Förarkortsfusk Trafikpolisen Transportfusket Västerås