Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Jonas Nordin

1 miljon kronor i sanktionsavgifter hittills i år

Västerås har tagit sitt 25:e otillåtna cabotage i år

Västerås yrkestrafikgrupp har stoppat sitt 25:e otillåtna cabotage för i år och därmed har de hämtat in 1 miljon kronor i sanktionsavgifter för detta. Och ägaren till en överlastad 3,5-tonsfordon tycker att lastvikterna är orimligt låga. Yrkestrafikgruppen är inte på semester.

Tisdagen den 16 juli var en lettisk dragbil med holländsk trailer på väg med sågat virke till Katrineholm när den stoppades av Västerås yrkestrafikgrupp vid Tomtakorset på riksväg 56. Ganska snart kunde det konstateras att det var ett otillåtet cabotage. Det blev Västerås 25:e otillåtna cabotage för i år och därmed har de hämtat in en miljon kronor i sanktionsavgifter.

Föraren, som även var åkeriägaren, sade att han kommit in till Sverige med fordonet utan last i slutet av juni och därefter kört 16 transporter i landet vilka han trodde varit kombitransporter, men han hade inga fraktsedlar att visa upp.
– Han sade att han mestadels körde med utgångspunkt från Samskips järnvägsterminal i Katrineholm och höll sig inom 150-kilometersradien och trodde då att han inte behövde fraktsedlar bara han höll sig inom Sverige, säger bilinspektör Jonas Nordin.
Detta hade han hållit på med länge och aldrig blivit stoppad tidigare, berättade han för Nordin.

Nu fick föraren i alla fall klart för sig att han gjort fel och snart hörde Samskip av sig för att fråga vad problemet var. Nordin fick förklara vilka dokument som måste finnas för en kombitransport och som dessutom ska vara klara innan transporten ens påbörjas.
– Samskip var definitivt inte intresserade av att betala. De sade nonchalant att vi ändå låser upp lastbilen om 24 timmar, så pengarna fick åkeriet lösa, säger Nordin som konstaterar att Samskip uppenbarligen missat att det idag är 36 timmar som gäller för klampning.

Yara

Ekipaget klampades i väntan på pengar, men då ringde godsavsändaren upp och frågade vad som hänt. Efter samtalet tog det inte lång tid innan sanktionsavgiften betalades.

Samskip fick besked på att en ny dragbil som får köra nationella transporter måste komma och hämta trailern. Åkeriet hade några bilar till som rullade i Sverige, men Nordin anade att dessa troligtvis inte heller skulle få dra släpet varför han ansåg att en svensk dragbil vore bästa lösningen.
– Tyvärr kunde vi inte vara kvar tillräckligt länge för att se vilket fordon som sedan kom, säger han.

De lämnade den klampade dragbilen för att åka och äta lunch. På vägen tillbaka igen, såg de en lättlastare som såg tung ut och stoppade den på riksväg 70 strax efter Sala, riktning Avesta.

Fordonet var svenskregistrerat, men föraren från Uzbekistan med tillhörande uzbekiskt körkort. Och visst var fordonet för tungt.

Det blev 58 procents överlast som renderade i omlastning till annan bil på plats samt böter om 4000 kronor.
– Företaget tyckte att det var orimligt med så låg lastvikt när skåpet var så stort, avrundar Jonas Nordin.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2019-07-19 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Klampning Lättlastare Otillåtet cabotage Överlast Polis Sanktionsavgift Transportfusket Västerås