Här har föraren vänt upp ADR-skylten även på fordonet, men skadan är redan gjord. Foto: Heidi Bodensjö Här har föraren vänt upp ADR-skylten även på fordonet, men skadan är redan gjord. Foto: Heidi Bodensjö

Noll koll på ADR

Torsdagen den 11 juli var det åter ”öppet” på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Fyra trafikpoliser var på plats och snart tog en av dem in ett estniskt trailerekipage. Sedan blev fyra poliser till fem när ett för oss nytt ansikte dök upp och med sig in hade hon ett personbilsekipage med släp.
Anna Byttner Forssell. Vågar vi hoppas det blir ytterligare en trafikpolis? Foto: Heidi Bodensjö
Anna Byttner Forssell. Vågar vi hoppas det blir ytterligare en trafikpolis? Foto: Heidi Bodensjö

Christer Hansson står utmed E6 norrgående och ser hur ett trailerekipage kör om trots omkörningsförbudet.
– När jag ska ta in honom, ser jag att trailern är ADR-skyltad medan bilen inte var det, säger Hansson.
Lasten bestod helt av ADR. Chauffören hade alla nödvändiga behörigheter, fraktsedlarna var korrekta och vinjetten betald, men där tog det också slut.

Trots påtaglig språkförbistring, gick Hansson tålmodigt igenom allt han ville att chauffören skulle visa honom. Någon ADR-väska fanns nämligen inte. Varje sak Hansson frågade efter, ledde till att föraren om och om igen fick klättra upp i hytten och leta, men han hittade inte allt.

Saknades gjorde bland annat de skriftliga instruktionerna för ADR-transport som måste finnas i bilen, brandsläckarna saknade märkning och några varningstrianglar kunde han inte uppbringa. Vi följde hela processen och trots att föraren hade ADR-behörighet, var intrycket ett annat.

Bristerna tillsammans med att inte ha skyltat korrekt samt omkörningen, ledde till 15 800 kronor i böter, men efter rabatten kvarstod 7 600 kronor.
– Han fick inte heller köra vidare förrän alla brister rättats till, säger Hansson som tog betalt på plats.

In rullade en polisbil med ett personbilsekipage efter sig och ur polisbilen steg en kvinna. Det var polis Anna Byttner Forssell. Hon är inte alls ny inom polisen utan har varit i myndigheten i 27 år, men nu ville hon ut.
– Trafik är viktigt och jag tycker det är intressant, så nu ska jag ge mig på det här, säger Anna som förhoppningsvis blir så biten av trafikpolisjobbet att hon satsar fullt ut.

Paret i personbilen hade varit och handlat i Tyskland och även om de räknat på vikten, hade det blivit en överlast. 41 procent på bilen och 20 procent på släpet ledde till böter om 5 000 kronor och de måste lätta på vikten på plats. Att på kontrollplatsen ställa av det de köpt och köra vidare, var inte ett alternativ varför assistans måste inväntas.

När vi en och en halv timme senare var på väg att lämna platsen, kom ADR-föraren med stora steg. Han hade efter mycket letande äntligen hittat varningstrianglarna. Det gjorde emellertid inte att det blir mindre i böter eftersom det fanns mer i potten att ösa ur.

Kontrollplatsen skulle vara öppen en bra bit in på kvällen och det ena ekipaget efter det andra tas in – och blir ståendes. Som trafikpolis Sören Johansson tidigare uttryckt det: ”Det är som att fiska i ett akvarium.”

Trafikpolis Christer Hansson ser sammanbiten ut när han går igenom ADR-ekipagets alla papper. Foto: Heidi Bodensjö
Trafikpolis Christer Hansson ser sammanbiten ut när han går igenom ADR-ekipagets alla papper. Foto: Heidi Bodensjö

Om artikeln

Publicerad: 2019-07-17 16:45
Kategori: Nyheter
Taggar: ADR Bilinspektör Helsingborg Överlast Trafikpolisen Transportfusket