Först åkte klampen på i väntan på förskottet på sanktionsavgiften. Därefter åkte klampen på igen - eftersom dragbilen inte hade rätt färdskrivare. Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar

Otillåtet cabotage och fel färdskrivare gav ”dubbelklamp”

Riksväg 68 i Fagersta som har blivit känd för att vara den alternativa vägen för att slippa konfronteras med yrkestrafikgruppen i Västerås, verkar användas flitigt av utländska åkerier med rymligt samvete. Sedan mars i år har fem misstänkta otillåtna cabotagetransporter ertappats mellan Riddarhyttan och Fagersta. Samtliga med bulgariskt ursprung och inte sällan med makedonska förare.

Senaste tillskottet till statskassan på 40 000 kronor i sanktionsavgift för ett misstänkt otillåtet cabotage, kom när en bulgarienregistrerad dragbil med tom trailer stoppades måndagskvällen den 27 maj.

Den hade lossat under dagen i Avesta.
– Föraren hävdade först att han endast hämtade trailers i Göteborgs hamn för att levereras till olika adresser i Sverige och han kunde inte påminna sig om att fordonet varit utanför Sveriges så länge han kört den senaste månaden, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Efter att ha letat i hytten visade föraren upp flera fraktsedlar på att fordonet levererat gods till Norge, men inget dokument var nyare än tio dagar.
– Fordonet hade analog skrivare vilket gjorde att dagsrutterna kunde följas mer exakt då det skrivs orter istället för landskoder, säger Ogemar.

Efter en del matematiska tankenötter och räknande, konstaterades att fordonet inte haft tillräckligt med mil den senaste månaden för att ha varit i Norge då start- och slutorterna oftast varit på östra sidan av Sverige.

Meca Tunga Delar

Föraren ringer sin chef och når honom, samt berättar för Ogemar att chefen bor i Varberg.
– Den engelsktalande personen nekar till att vara chef utan är istället förarens bror som skulle översätta, säger Roger Ogemar som förklarar situationen och att han måste kontakta åkeriets chef.

En stund senare kom föraren åter med telefonen med samma person i luren som då säger att han är chefen, men att han har adress i Bulgarien. Han kan inte få fram pengarna förrän dagen efter – och därmed klampades ekipaget.

På tisdagen återvände Ogemar och bilinspektör Alexander Calmerfalk till Fagersta, men några pengar fanns inte och chefen uppgavs ha rest till USA varför det blev svårt för honom att lösa överföringen till förarens bankkort.
– När han frågade hur länge vi kunde hålla fordonet, anade vi att han tänkte vänta ut oss så vi låste upp klampen och körde ner ekipaget till Västerås för att ha bättre koll vid en eventuell upplåsning, säger Ogemar.

På vägen ner till Västerås, går bilinspektörerna igenom fallet igen och konstaterar att bilen är för ny för att ha analog skrivare. En representant som låter mycket likt chefen, ringer och vill lämna ett kortnummer för att betala. Betalkortet är kopplat till en lastbilsverkstad i Göteborg.
– Vi kunde meddela honom att klampningen nu var teknisk på grund av fel färdskrivare som måste bytas innan klampen tas av, säger Roger Ogemar.

Representanten vill att fordonet ska få köras till Göteborg där han lovar att de ska byta färdskrivare.

Ny klamp sätts istället på i Västerås och representanten får besked på att ringa när bilen är klar. Torsdag kväll hämtar en dragbil trailern och levererar även en begagnad, digital färdskrivare till den klampade dragaren.

På fredagen ringer chefen/ägaren/brodern och säger att Scania inte har tid att byta skrivaren.
– Inte förrän på måndagen kunde Scania i Västerås göra arbetet och fordonet fick stå kvar med klampen tills dess, avrundar Roger Ogemar som konstaterar att chefen/ägaren/brodern vid kontakttillfällena har ringt från ett telefonnummer i Makedonien.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2019-06-03 16:17
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Färdskrivare Klampning Trafikpolisen Trippelklamp Västerås