Uppmärksammat ”Bring”-ärende ska avgöras i Danmark

En rumänsk chaufför anställd hos Brings slovakiska dotterbolag Bring Trucking har stämt sin arbetsgivare för att ha betalat olagligt låga löner. Nu har danskt rättsväsende bestämt att ärendet ska avgöras i Danmark och inte i Slovakien så som Bring önskade.

Idag skriver den norska fackföreningen NLF på sin hemsida att Bring Trucking kan se fram emot en rättslig prövning i ett principiellt viktigt ärende som kan komma att vända ut och in på lönebegreppen i en hel bransch. Ett ärende som drogs igång i mars 2017 i samband med ett uppmärksammat BBC-inslag.

Enligt den danska facktidningen Fagbladet 3F har den rumänske chauffören Emilian Tudor Jetzi kört gods för Ikea i hela Norden. Det har han gjort för sin arbetsgivare Bring Trucking, med en månadslön på 381 euro (cirka 4 400 svenska kronor).

Chauffören menar att han i praktiken har varit anställd i Danmark eftersom det var där verksamheten var baserad, alltså inte i Slovakien. Därför kräver han retroaktiv utbetalning av mellanskillnaden på lönen mellan slovakiskt och danskt avtal, vilket motsvarar en summa om cirka 1,8 miljoner danska kronor (drygt 2,7 miljoner svenska kronor).

Hultsteins


Brings advokat har kämpat
för att ändra Köpenhamns tingsrätt beslut att avgöra ärendet i Danmark för att istället få saken prövad i Slovakien. Motiveringen är att det är i Slovakien som chauffören är anställd, vilket också är den centrala delen i tvistemålet.

Advokaten har nu fått avslag på sin begäran och ärendet kommer därför att tas upp i Danmark.

Chauffören hävdar att trots att han var anställd i ett företag med bas i Slovakien, körde han aldrig där.
– Från Slovakien blev vi skjutsade till Danmark, där lastbilen stod parkerad hos Bring Trucking i Kastrup. Transporterna organiserades av Bring, har Jetzi förklarat för den danska rätten.

Domen i den kommande rättegången kommer med största sannolikhet att bli ett prejudikat som kan innebära att andra chaufförer med samma ”erfarenhet” som Jetzi kan ställa samma krav. Något som troligtvis kan få stora konsekvenser för flertalet transportföretag med samma chaufförsupplägg som Bring Trucking.

Foto: Skärmdump från BBC

Proffs_jul_19_480

Om artikeln

Publicerad: 2019-05-15 15:45
Kategori: Nyheter
Taggar: Arbetsrätt Bring Bring Trucking Fagbladet 3F NLF Schysta villkor Utstationering