Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Den 13 december 2017 stoppas en 46-årig polsk lastbilschaufför på kontrollplats Armsjön utanför Sundsvall. Det är bilinspektör Henrik Widell som utför kontrollen och konstaterar snabbt att chauffören är påverkad. Extra åklagare Marlene Forsman begär honom häktad den 14 december och där har han suttit sedan dess i väntan på rättegång och dom.

Henrik Widell hade rätt när han på plats misstänkte rattfylla. Det visar sig att chauffören har 2.05 promille i blodet.
– Gränsen för grovt rattfylleri går vid 1.0 promille i blodet och enligt min bedömning har han begått gärningen med uppsåt, säger Marlene Forsman till Proffs.

Förutom att ha kört alkoholpåverkad, tillkommer åtalspunkten grov olovlig körning. Ännu en gång bedömer Forsman att gärningen är grov och att handlingen är uppsåtlig.
– Hans CE-behörighet var återkallad i Polen och det måste han ha känt till, säger hon.

Chauffören själv erkänner grovt rattfylleri och att han kände till att CE-behörigheten återkallats, men han anser att brottet istället ska bedömas som olovlig körning eftersom inte hela körkortet var återkallat.

I domskälen anförs även att chauffören, trots att han inte var anställd i företaget, har agerat som yrkeschaufför vilken i trafiken har en särskilt ansvarsfull och krävande uppgift. Vi känner sedan tidigare till att han kom in i Sverige via Helsingborg och i domskälen står att det är utrett att han kör en relativt lång sträcka på E4 innan han stannas av polisen i Armsjön. Han säger själv att han inte hittade en parkeringsplats.
– Hans egna uppgifter är att han kört högst en timme och att hans syfte med att blinka in på kontrollplatsen var för att vila, säger Forsman. Att poliserna stod där var något han märkte först därefter.

Vi läser också att han hävdar att en annan förare ska möta honom där och att han ska åka med som passagerare istället. Om den andra föraren inte möter upp, ska han inte köra vidare.
– Att han själv skulle ha kört in på kontrollplatsen utan att polisen vinkat in honom, menar jag är en efterkonstruktion, säger hon vilket också står i domskälen.

Under rubriken ”påföljder” i domen, läser vi att chauffören under 2017 i Polen dömts för bland annat brott under kategorin ”körning under påverkan av alkohol eller narkotika”. Forsman säger att hans brott är ett så kallat ”artbrott”, det vill säga ett brott som samhället ser särskilt allvarligt på och där det finns en presumtion att påföljden blir fängelse. Sådana brott är exempelvis grovt rattfylleri och misshandel.
– Med hänsyn till omständigheterna vid brottet, det vill säga den typ av fordon han framförde och körsträckan på E4, har det inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten, säger Marlene Forsman.

Chauffören döms av Sundsvalls tingsrätt för grov olovlig körning och grovt rattfylleri till påföljden fyra månaders fängelse. Den tid han suttit i häkte räknas av.

Tingsrätten var dock inte enig. Rättens ordförande Julia Nilsson är skiljaktig beträffande straffets längd. Hennes bedömning är att straffvärdet för den samlade brottsligheten ska vara tre månaders fängelse.
– Min linje var ett fängelsestraff klart överstigande det normala fängelsestraffet för när någon kör personbil med 2 promille i blodet, avrundar Marlene Forsman och hänvisar till ett annat rättsfall där en person fick 6 månader för liknande brott.

Domen vinner laga kraft på tisdag, den 23 januari.

Om artikeln

Publicerad: 2018-01-18 16:37
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektörer Grovt rattfylleri Polen Rättsfall Trafikpolisen