Polen

Listar alla artiklar taggade med: Polen

20 000:e MAN TGE har rullat av produktionslinan

I slutet av maj producerades den 20 000:e MAN TGE i Września, Polen. Transportbilen med det välkända lejonet i grillen är därför en riktig framgångssaga för MAN Truck & Bus. Den 20 000:e TGE var en eTGE - 100 % eldriven.
Yara

Ingen företagsbot för polskt åkeri med manipulerad färdskrivare

Den 19 april 2018 stoppades ett polskt trailerekipage av Västerås yrkestrafikgrupp och bilinspektörerna fattade snart misstanke om att färdskrivaren var manipulerad. Misstankarna stärktes då de fann en fjärrkontroll i chaufförens ficka som visade sig kunna styra färdskrivaren. Fallet hamnar i Västerås tingsrätt med en yrkan om företagsbot på 200 000 kronor. Den 29 maj friar tingsrätten åkeriet.
Nokian

”EU-kommissionens ovilja att ta tag i förartillståndsfrågan är högst oroande”

Så har vi återigen fått ta del av EU:s statistik över hur många förartillstånd som medlemsländerna har utfärdat. Och ännu en gång handlar det om tämligen oroande läsning. Antalet utfärdade tillstånd har under förra året ökat med 23 procent jämfört med 2017. Antalet giltiga tillstånd i omlopp har ökat med 40 procent under samma period.

Att utfärda förartillstånd är lagligt så länge myndigheterna följer gällande krav. Men hur kan vi vara säkra på att man gör det? EU-kommissionären Violeta Bulc tycks då i alla fall inte ha något större intresse av att kolla upp att så är fallet.

Aspök

Girteka öppnar transportbas i Polen

Girteka Logistics har öppnat en ny transportbas i polska Poznan. Det är ett steg vidare mot målet att utöka företagets verksamhet till att ha 10 000 dragbilar och 20 000 förare senast 2021.
Yara

Utstationerade arbetare från Polen allt vanligare

Antalet utländska arbetare som jobbar en begränsad tid i Sverige ökar kraftigt. I fjol anmäldes totalt 106 799 arbetstagare till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister (ej att förväxla med förartillstånd). Det är en markant ökning jämfört med 2017. De allra flesta arbetar inom bygg- och i tillverkningsindustrin. Drygt fyra av tio utstationerade kommer från Polen.
Aspök

Polen tar in allt fler chaufförer från tredjeland

Under 2017 utfärdade de polska myndigheterna rekordmånga förartillstånd, 65 192 stycken närmare bestämt. Under 2018 tangerade man sitt eget rekord då man öppnade upp för ännu fler tredjelandsmedborgare att köra internationella transporter inom EU.

Lundgren om kommissionärens svar gällande förartillstånd: ”Man tar sig för pannan”

Under 2017 fick 108 233 förare från länder utanför EU förartillstånd utfärdade i något av unionens medlemsländer. Därefter kan dessa helt lagligt ta anställning i ett åkeri med bas i EU för att köra internationell godstrafik här. Hela 60 procent av de utfärdade förartillstånden hade polsk myndighetsstämpel, vilket upprörde flertalet politiker, däribland sverigedemokraten och tillika EU-parlamentarikern Peter Lundgren. Han skickade omgående frågor till EU-kommissionären Violeta Bulc – och nu har Lundgren fått svar. Eller åtminstone ett brev från Bulc.
Hultsteins

Det är Proffs som ska gräva – inte Trafikverket

Det har varit en händelserik månad sedan den förra Proffstidningen kom ut. Förra månadens toppnyhet handlade om förartillstånd, något som kan tänkas utnyttjas av åkerier i EU:s medlemsländer för att täcka upp behovet av lastbilschaufförer i internationell, EU-trafik. Särskilt av Polen, som står för drygt 60 procent av alla tillstånd som utfärdades inom unionen under 2017.
Nokian

Lundgren kräver svar av kommissionen om polska förartillstånd

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) är en av de politiker som har upprörts av uppgifterna om vissa medlemsstaters frikostiga utfärdande av förartillstånd. Det är främst de polska myndigheternas hantering av tillstånden som väcker frågor menar Lundgren, som anser att frågan är väldigt viktig för att stävja till exempel social dumpning i vägtransportbranschen.
VBG onspot

Osund ”chaufförsimport” riskerar slå ut åkerierna i EU?

I månadens nummer av Proffs kan du bland annat läsa en hel del om branschens kvinnliga chaufförer. Sanningen är att detta inte på något sätt hade planerats i förväg, det bara föll sig så efter att ha sammanställt materialet som levererats in från tidningens duktiga medarbetare ”ute på fältet”. Det är med stor glädje vi konstaterar att tjejerna blir allt fler!