Åsikter

DEBATTARTIKEL

Varför räknas inte arbetsmiljön på våra vägar – Trafikverket?

Alla har vi kunnat konstatera att 2023 ser ut att bli ett mörkt år vad gäller arbetsrelaterade dödsolyckor. En av de senaste, där fem personer omkom när en bygghiss i Ursvik i Sundbyberg rasade 20 meter var givetvis fruktansvärd. Det är en djup tragedi för alla parter och våra tankar går till alla anhöriga.
Vi noterar dock att situationen på landets vägar inte ges något större utrymme i debatten om dödade och skadade yrkesförare.
"Internationellt är intresset för den svenska reduktionsplikten minst sagt obefintligt," Romina Pourmokhtari. Foto: Regeringen.

Debattartikel

”Man är inte ett föredöme om ingen annan tar efter”

När klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) författar sin debattartikel, befinner hon sig på FN:s klimattoppmöte COP28 i Dubai. Sveriges delegation arbetar tillsammans med EU dygnet runt för att få till nya globala avtal för att snabba på klimatomställningen och minska världens totala utsläpp. Hon säger att den svenska reduktionsplikten är en högst närvarande fråga nationellt, men internationellt är intresset för densamma minst sagt obefintligt.
DEBATTARTIKEL

Morell: Trafikverket klarar inte av sitt uppdrag när det snöar

”Snön faller och vi med den”, så lyder andra spåret på Ulf Lundells Nådens år från 1978. Det kunde lika gärna varit Trafikverket istället för vi. Återigen visar det sig att kolossen till Trafikverk inte klarar av sitt uppdrag. Detta trots att Trafikverket är nästan 11 000 anställda. Då ska läsaren bära i minnet att ingen av dessa 11 000 anställda varken bygger en meter väg eller en meter järnväg än mindre underhåller desamma. Hur har vi kunnat hamna här?
DEBATTARTIKEL
I det aktuella fallet fanns ett ypperligt tillfälle att visa vad beställaransvaret betyder. I stället lades ärendet ner.

Hög tid för särskild kontrollverksamhet för yrkesmässig trafiken

Anläggningslastbilar byts ut mot traktorer som är klassade som lantbrukstraktorer. Transporterna stoppas av Eskilstunas yrkestrafikgrupp som rapporterar traktorernas ägare, chauffören samt beställaren av transporterna. Trots gediget utredningsarbete lägger åklagaren ner ärendet, enligt uppgift på grund av att uppsåt för gärningen saknas. ”Det är hög tid för en särskild kontrollverksamhet för den yrkesmässiga trafiken”, skriver riksdagsledamot Thomas Morell (SD) i sin debattartikel.
Arbetsplatsen Vägen delas även av personbilister. Att lastbilar i mediasammanhang som ett kollektiv utmålas som potentiella "dödsmaskiner", menar Thomas Morell (SD) är dålig journalistik. Foto: Genrebild/Proffs/arkiv.

SVT balanserar på objektivitetens slaka lina

Måndagen den 21 augusti inträffade en svår olycka mellan Falköping och Skara där en lastbil och en personbil frontalkrockade. Fem personer i personbilen omkom i samband med olyckan. Polisen utreder olyckan och ännu har vi inte ett svar på vad som egentligen hände. ”Det hindrade emellertid inte SVT att sända ett inslag i Aktuellt dagen efter olyckan där de återigen målade upp lastbilarna som ett problem i trafiken”, skriver Thomas Morell (SD).