Att 61 personer avled i samband med skjutningar år 2022 har fått stor uppmärksamhet i media jämfört med att det samma år dog nästan fyra gånger fler i trafiken och att det varje vecka var fler än 75 personer som blev allvarligt skadade.
Gemene man är medvetna om att risken att skadas och dö i trafiken är betydligt större än att bli skjuten vilket exempelvis gör att det är vanligare att säga ”kör försiktigt!” än att framföra ”ta det försiktigt så att du inte blir skjuten”.
Åsikter
DEBATTARTIKEL
Goldmann, Lakso och Pettersson:
”Gå från ord till handling med elektrifiering av transportsektorn”
I tider av krig och ekonomisk kris är det lätt att klimatfrågan hamnar i skymundan, men övergången till ett fossilfritt samhälle är inte ett val utan en nödvändighet. Inom många områden är det svårt att fasa ut det fossila, men för vägtransporter finns det redan idag fullgoda, om inte rent av bättre alternativ, i form av elektriska bilar, bussar och lastbilar.
Debattartikel
”Bekänn färg på reduktionsplikten”
I denna debattartikel är riksdagsledamöterna Thomas Morell och Martin Kinnunen, båda (SD), kritiska mot socialdemokraternas kritik som gör gällande att den nya regeringen svikit sitt vallöfte om sänkta drivmedelspriser. I debattartikeln pekar de på att socialdemokraterna talar tystare om att de i sin budget föreslår höjda drivmedelsskatter och en chockhöjd reduktionsplikt från 2024 som skulle innebära betydligt högre drivmedelspriser inom kort.
DEBATTARTIKEL
”Polisen har inte förmågan att utföra jobbet gällande kontroller på väg”
Att uppfylla statiska mål har varit det viktigaste för polisen istället för att faktiskt utföra jobbet. Jag tänker närmast på trafikpolisen, eller rättare sagt, det som är kvar av trafikpolisen.
Så inleder sverigedemokraten och vice ordförande i trafikutskottet Thomas Morell sin debattartikel.
Så inleder sverigedemokraten och vice ordförande i trafikutskottet Thomas Morell sin debattartikel.
DEBATTARTIKEL
Thomas Morell (SD):
Arvet från förra regeringen är iskallt – bokstavligt talat!
I Aftonbladets nätupplaga från den 19 december lyder rubriken; ”Stäng ner tunnelbanan för att förhindra effektbrist!”. Låt rubriken sjunka in för ett ögonblick och fundera över vad budskapet egentligen innebär.
Debattartikel
Thomas Morell: Inte ännu ett år med Trafikverkets inkompetens
I en debattartikel inleder riksdagsledamot Thomas Morell (SD) med orden: ”Inte ännu ett år med Trafikverkets inkompetens – bryt upp Trafikverket en gång för alla! ”Snön faller och vi med den”, sjunger Ulf Lundell på albumet Nådens år från 1978. Sällan har väl en strof som denna passat in på dagar som dessa. Trots vädervarningar i god tid har Trafikverket återigen misslyckats i sitt uppdrag att hålla vägarna framkomliga.”
DEBATTARTIKEL
Morell (SD)
”Höga bränslepriser leder inte till en förbättrad miljö”
Privatpersoner och företag lider av det höga bränslepriset och som en direkt följd pressas även priserna på mat och andra viktiga varor uppåt. Inflationen stiger och som en direkt följd pressas räntorna uppåt.
Debattartikel
Sänkta utsläpp med nytt superdepartement
Statsminister Ulf Kristersson, energi- och näringsminister Ebba Busch, klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari har författat en debattartikel om superdepartementet som kopplar ihop klimat- och miljöfrågorna med energin och näringslivet.
DEBATTARTIKEL
Är våra trafikregler svårtolkade?
När polisen, en busschaufför och en man som kört elsparkcykel tolkar trafikreglerna helt olika uppstår naturligtvis frågan om varför reglerna är så snåriga. För en tid sedan inträffade en olycka i Växjö, en olycka som tydligt visar på riskerna när trafikreglerna inte är anpassade till verkligheten.
DEBATTARTIKEL
Hur är det möjligt att 150 vägkameror kan försvinna spårlöst?
I september ställde jag följande fråga till dåvarande justitieminister Morgan Johansson (S);
Avser ministern att verka för ett ökat fokus på trafikpolisen och vägkontroller?
Anledningen till min fråga var att fartkameror för 14,5 miljoner kronor på kort tid hade stulits i Stockholms och Uppsala län. De första stölderna skedde i slutet av augusti då cirka 70 fartkameror försvann spårlöst. Under september blev det lugnare för att sedan ta fart igen i oktober.
Avser ministern att verka för ett ökat fokus på trafikpolisen och vägkontroller?
Anledningen till min fråga var att fartkameror för 14,5 miljoner kronor på kort tid hade stulits i Stockholms och Uppsala län. De första stölderna skedde i slutet av augusti då cirka 70 fartkameror försvann spårlöst. Under september blev det lugnare för att sedan ta fart igen i oktober.