Christian Flatum, chef för Ocean freight, frågar sig: "Det är guldläge för att satsa hållbart. Så varför ser vi det inte hända?" Christian Flatum, chef för Ocean freight, frågar sig: "Det är guldläge för att satsa hållbart. Så varför ser vi det inte hända?"

DB Schenker: ”Är hållbarhet något vi bara pratar om?”

Hållbara transporter genomsyrar i dag debatten och verkligheten transportörer måste hantera. I denna artikel drar vi en högst aktuell parallell till hur hållbarhet hanteras av sjöfrakten eftersom den uppvisar många likheter med den vi ser inom vägtransporter. Exempelvis såg vi hur företag med hög miljöprofil i början av Rysslands invasion av Ukraina frångick sina miljökrav och sade att åkerierna skulle tanka billigare bränsle.

Sjöfrakten har haft det tufft i många år. Nu är priserna rekordlåga och de hållbara alternativen riktigt bra – det är guldläge för att satsa hållbart.
– Men intresset är svalt, menar Christian Flatum, chef för Ocean Freight på DB Schenker.

Han fortsätter; Pandemin satte hela sjöfraktsbranschen i gungning liksom många andra transportrelaterade branscher. Allt sattes på paus. Smittspridning bland hamnarbetare, chaufförer och lagerarbetare fick ännu fler nedstängningar som följd.

Under tredje kvartalet 2020 steg priset på en container från cirka 2 000 dollar till 16 000 dollar. Två år senare var det fortfarande ”hela havet stormar”. Att betala nästan tio gånger så mycket för en fraktcontainer blev det nya normala. Sjöfarten slog rekord – de högsta sjöfraktpriserna någonsin var ett faktum.

Hur blev det så? Efter pandemin öppnade vi upp och efterfrågan exploderade, men containrarna var fast i hamnar eller köade för att lastas av. Samtidigt hade nyproduktionen av containrar nästan upphört helt under de första fem månaderna av 2020. En effekt åkerierna som transporterar containers kan ha känt av då.

Nu, några år senare, syns en helt ny marknad med priser som i stället är lägre än någonsin. Vi ser också att biogas kostar lika mycket nu som då vilket med andra ord borde göra det lätt att välja hållbart.

Media rapporterar dagligen om naturkatastrofer, smältande isar och varmare hav. På varenda företagspresentation och styrelserum hör vi kunderna säga att ”vi är ett hållbart företag!”. Vi är alltid eniga om att vi måste göra allt vi kan för nå FN:s 1,5-gradersmål. För att rädda vår planet. Eller, egentligen handlar det om människor. Vi måste gå ihop, för att tillsammans skapa en bättre framtid.

Självklart har vi många goda exempel på kunder som drar sitt strå till stacken, men den stora massan är fortfarande tveksam trots att vi pratar om det största globala hotet någonsin.

Hållbara lösningar finns tillgängliga. Att frakta hållbart kommer krävas för att kunna konkurrera inom en väldigt snar framtid.

Hållbara transporter är mer än bara last-mile leveranser.
-Jag vill se en större efterfrågan på hållbar sjöfrakt. För att det gör skillnad. Men jag frågar mig själv, kommer vi bli klimatneutrala först när det är kostnadsneutralt, avslutar Christian Flatum, Head of Ocean på DB Schenker.

Fakta om hållbar sjöfrakt
Sjöfrakt är det transportsätt som genererar minst koldioxidutsläpp, men för att göra sjöfrakten helt fossilfri har DB Schenker investerat i marint biobränsle.