Åsikter

DEBATTARTIKEL
 Vänstersida på bilden är så som var tionde bilist ser som bäst. Högersida är så som de borde se.  

God syn måste gälla alla förare

Att se bra är en grundförutsättning för att kunna framföra ett fordon på ett säkert sätt. Under 2020 publicerades en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) om synskärpans påverkan av bilkörning. Studien visade bland annat att personer med nedsatt synskärpa såg fotgängare eller fordon senare än de med bättre synskärpa. Likväl görs det än idag skillnad på yrkesförares syn och privatpersoners trots att vi alla vistas på samma vägar.

Folksam punkterar trafiksäkerhetsdebatten

Folksam har publicerat ett dåligt underbyggt pressmeddelande som snedvrider trafiksäkerhetsdebatten i Sverige. I pressmeddelandet  konstaterar Folksam, baserat på egna mätningar, att hela 78 procent av alla yrkesförare kör för fort, hela 20 procentenheters ökning sedan Folksams mätningarna startade 2018. I Sverige skulle årligen fler än 70 liv räddas om hastighetsgränserna hölls, hävdar Folksam i pressreleasen, vilket i så fall skulle vara mer än vart tredje dödsfall i trafiken, skriver Tankesmedjan Trafik.
Så här röstade partierna den 27 juni.

Debattartikel

Kopieringsmaskinerna går varma

Riksdagsledamot Thomas Morell (SD) inleder sin debattartikel med att berätta att, den 27 juni, presenterade Moderaterna sitt vallöfte att sänka reduktionsplikten till 6 procent. Det kan ju vid en första anblick verka bra att de äntligen ansluter sig till samma resonemang som Sverigedemokraterna. ”Men, jag måste rimligen ställa mig frågan – varför röstade Moderaterna nej till det skarpa lagförslag som Sverigedemokraterna presenterade”, säger han.