DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Arvet från förra regeringen är iskallt – bokstavligt talat!

I Aftonbladets nätupplaga från den 19 december lyder rubriken; ”Stäng ner tunnelbanan för att förhindra effektbrist!”. Låt rubriken sjunka in för ett ögonblick och fundera över vad budskapet egentligen innebär.
Thomas Morell (SD).

I texten framgår att Trafikförvaltningen i Stockholm har gett direktiv till SL och MTR att förbereda nedstängning av all spårbunden trafik i regionen. Nedstängningen skall kunna genomföras med 15 minuters varsel om risken för effektbrist uppstår.

Arvet från den förra S-ledda regeringen är en iskall överraskning för befolkningen – bokstavligt talat! Det blir patetiskt att höra Magdalena Andersson ta till brösttoner om att regeringen inte gör tillräckligt för att mildra smällen för företag och privatpersoner.

Det är ju Magdalena Anderssons politik, understödd av miljöpartister, centerpartister och vänsterpartiet som lett fram till dagens situation med skenande drivmedelspriser och energipriser! Lite ödmjukhet och självrannsakan vore klädsamt.

För den som möjligen glömt så var det Socialdemokraterna som införde reduktionsplikten, vilken effektivt driver upp priset på bränsle så att Sverige ligger fem till sju kronor över jämförbara länder vad gäller bränslepriser. En situation som kraftigt försämrar konkurrenssituationen för svenska företag.

Sverigedemokraterna röstade som enda parti nej till införandet av reduktionsplikten eftersom vi insåg vilka konsekvenserna skulle bli för landet, facit har vi idag.

Effektbristen är ett annat bekymmer som drabbar både företag och privatpersoner och många är de som fruktar nästa elräkning. Att kriget i Ukraina påverkar oss är självklart, men det påverkar även andra länder.

Men den förra regeringens politik har ett direkt ansvar för att vi dramatiskt minskat vår inhemska elproduktion i södra Sverige, vilket innebär att vi måste importera el till skyhöga priser.

Under vintern står vi dessutom i en situation där vi riskerar en allvarlig effektbrist. Något som får dramatiska konsekvenser för hela vårt samhälle. Just direktivet från Stockholms trafikförvaltning sätter fingret på den katastrofala situation landet befinner sig i.

Den regeringen som Magdalena Andersson ansvarade för drev upp priserna på bränsle för att styra över resande och gods till järnväg. Vi skulle dessutom alla köpa elektriska bilar och lastbilar, trots att laddinfrastrukturen och framför allt elproduktionen inte var anpassad för en sådan övergång i stor skala.

Samtidigt lade samma Socialdemokrater ned en stor del av vår inhemska kraftproduktion i form av väl fungerande kärnkraftverk. Effekten av detta ser vi just nu.

Tyvärr visar debatter i riksdagens kammare att vänsterkanten inte förstår effekten av sitt eget handlande, utan vill fortsätta på inslagna vägen med nedlagd kärnkraft som ska ersättas med vindsnurror. De kallar det för att Sverige skall bli ett skyltfönster för den övriga världen att titta på.

Jo, så blir det nog, men inte av den anledning vänsterkanten hoppas på. Skyltfönstret kommer att uppvisa hur politisk inkompetens har lyckat montera ner ett av världens mest välfungerande och fossilfria energisystem med effekten att Sveriges huvudstad måste stoppa tåg och tunnelbana på grund av effektbrist.

Skyltfönstret kommer också att visa upp en befolkning som känner ångest inför nästa elräkning och som säger upp sig från sina jobb på grund av höga resekostnader.

För oss Sverigedemokrater blir det att spotta i nävarna och arbeta för att bygga upp landet igen. Ett arbete vi skall göra tillsammans med våra samarbetspartier.

Thomas Morell, Sverigedemokraterna
Vice ordförande trafikutskottet

Om artikeln

Publicerad: 2022-12-20 15:13
Kategori: Åsikter
Taggar: Drivmedelspriser Elpriser Energiförsörjning Järnväg Politik Reduktionsplikt Tunnelbana