DEBATTARTIKEL
Fordonen på bilden har inget med debattartikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv Fordonen på bilden har inget med debattartikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

YKB-schabbel – som om inte corona vore nog?

Mixen av en handfallen regering och Transportstyrelsens ofattbara misskötsel av den nya förordningen kring YKB, skapar ett kaos för transportnäringen. Ett kaos som med hyfsat enkla medel hade kunnat undvikas. En rad olyckliga omständigheter leder fram till den situation som nu råder och då krävs det att myndigheter och ansvariga politiker har markkontakt. De måste ovillkorligen förstå hur samhället utanför myndighetskorridorer och regeringskansliet fungerar!
Thomas Morell (SD).
Thomas Morell (SD).

Från och med den 23 maj gäller nya föreskriften för YKB och den föreskriften skall antas av Transportstyrelsen idag, enligt uppgift. Det betyder att de som inte genomfört fem delkurser på sin fortbildning före detta datum måste, utöver de fem delkurserna, gå ytterligare en delkurs för att få med riskmedvetenhet. För de som påbörjar sin fortbildning efter den 23 maj har det ingen praktisk betydelse eftersom det ingår i det nya.

Transportstyrelsen sköter den här övergången på ett sagolikt fyrkantigt sätt utan den minsta förståelse för hur den här hanteringen slår mot branschen. Varför inte genomföra samma övergångsbestämmelser som i grundutbildningen?

Mitt i denna soppa har vi problemen med coronaviruset som härjar i samhället. Det problemet hade varit en nog så svår uppgift att hantera utan schabblet från Transportstyrelsen. Människor uppmanas att vara i sin hemregion och enbart färdas två timmar bort i egen bil.

De utbildningar som genomförs är spridda över landet och det kan betyda hyfsat långa resor för att komma in på en kurs. Antalet platser per kurstillfälle är begränsade eftersom de glesas ut på grund av smittorisken, vilket ytterligare försvårar för de förare som måste genomföra sin utbildning innan september månad.


På grund av de nya reglerna
tillkommer dessutom ett kurstillfälle, vilket betyder att varje förare som påbörjat sin fortbildning före den 23 maj måste gå sex delkurser istället för fem. Det i sin tur förutsätter att utbildarna är rustade och godkända.

Som lök på laxen anger inte regeringen en tydlig hantering av undantag för reglerna kring YKB och dess giltighetstid. Det kan i värsta fall innebära att förare inte hinner med att genomföra sina utbildningar i tid och därmed ”parkeras” på obestämd tid.

Nästa onsdag skall riksdagen rösta om regeringens proposition och där har vi Sverigedemokrater lagt en motion om att följa kommissionens förslag om undantag. Ty dröjer beslutet i EU riskerar vi att stå utan möjlighet att medge undantag från reglerna och det vore djupt olyckligt.

Sverigedemokraternas motion ger en tydlig tidsangivelse och det skulle vara bra för alla parter inom transportnäringen om man får ett tydligt besked.

Tyvärr ser det ut som att vår motion faller, men då vet också branschen var de har de andra partierna.

Rådande situation för åkerier, förare och utbildare är djupt olycklig och orsaken kan tillskrivas en myndighets usla hantering och regeringens tafatthet, en olycklig kombination.

Priset får transportbranschen betala, dessutom helt i onödan, för det hade gått att lösa på ett betydligt bättre sätt.

Thomas Morell
R
iksdagsledamot, Sverigedemokraterna

Om artikeln

Publicerad: 2020-05-18 07:46
Kategori: Debatt
Taggar: Corona Covid-19 Sverigedemokraterna Thomas Morell Transportstyrelsen YKB