Åsikter

DEBATTARTIKEL
En av Campusbussarna dock inte den som var med i olyckan. Foto: Linköpings universitet.

Swedac JO-anmäls efter tillsyn hos ackrediterad verkstad

När ConnectBus’ Campusbuss kör av vägen i september i år uppstår frågetecken kring en styrled som både 2024 och 2025 underkänts vid besiktning. Bussen är dock vid olyckstillfället nyss godkänd via en ackrediterad verkstad. Swedac gör en tillsyn hos verkstaden efter att ha uppmärksammats på att det kan föreligga eventuella oegentligheter. Swedac lägger ner ärendet. JO-anmälan grundar sig på att anmälaren Göran Göransson (tillika författare av debattartikeln) anser sig ha fog att misstänka att verkstaden kan ha åtgärdat tvåor utan åtgärd och sedan rapporterat till Transportstyrelsen, något som han menar inte är helt ovanligt sett i ett bredare perspektiv i flera regioner i Sverige. Läs hans debattartikel:
DEBATTARTIKEL
Arkivbild.

Trafikverket – en sovande väghållare är farligare än en ovan bilist

Säsongens första halka överraskar emellanåt oss som lever på vägarna. Men vi, yrkesfolket, ser oftast på prognoserna, känner temperaturen falla och vet vad som kan vänta oss på vägarna. Men för ”samhället” kommer halkan inte sällan som en överraskning. Olyckorna avlöser varandra och skulden läggs på vädret, trots att problemet ligger i bristande ansvar – både hos en del trafikanter och hos väghållaren som inte agerade i tid.