Åsikter

DEBATTARTIKEL
Foto: Göran Rosengren, arkiv

Blinkande ljus överallt – ändå blåser bilisterna på

Siffrorna är lika tydliga som de är oroande. Varje år inträffar över 300 allvarliga incidenter där trafikanter kör in i stillastående fordon på våra vägar – TMA-bilar, bärgningsfordon, väghållningsfordon och insatsfordon från räddningstjänst. Bara under 2023 rapporterade branschen mer än 70 påkörda TMA-fordon, trots att dessa är byggda just för att synas – med kraftiga varningsljus, reflekterande ytor och skyltning som inte går att missa.
DEBATTARTIKEL
Genrebild. Foto: Tommy Holl, arkiv

REPLIK: Tydlighet räcker inte – regeringen måste agera nu

Trafikverkets bristande vinterberedskap har kritiserats i åratal – ändå fortsätter problemen att växa. När Thomas Morell (SD) nu slår fast att myndigheten inte klarar sitt uppdrag är det en välkommen tydlighet, men den förändrar inte verkligheten för oss som varje dag försöker hålla transporterna rullande. Branschen behöver inte fler markeringar, utan konkreta besked och omedelbara åtgärder från regeringen innan ännu en vinter riskerar både konkurrensen och trafiksäkerheten.
DEBATTARTIKEL

Trafiken ska styras av lagar – inte av politiska manifestationer

Kommunpolitiker runt om i landet har upptäckt en ny arena för symbolpolitik: övergångsställena. Genom att måla dem i regnbågens färger vill man signalera värderingar – men samtidigt ignoreras det regelverk som finns för att skydda liv och skapa tydlighet i trafiken. Det är inte modigt eller progressivt att åsidosätta lagar; det är ansvarslöst. När en kommun medvetet frångår utformningen som lagen kräver är det inte bara trafiksäkerheten som riskeras – utan också rättssäkerheten. För den dag en olycka sker är det bilisten, inte politikern med målarpenseln, som ställs inför konsekvenserna av ett politiskt utspel.