Trafikpolisen stoppade sex otillåtna cabotage – på en dag!

Otillåtet cabotage är ett ständigt aktuellt ämne för landets trafikpoliser. I Västerås ertappades två transportörer och i Helsingborg fyra som samtliga inte höll sig till cabotagereglerna. Detta under några timmar - på en och samma dag!
Västeråspolisen klamapde det ena ekipaget i väntan på att åkeriet skulle göra rätt för sig.
Västeråspolisen klamapde det ena ekipaget i väntan på att åkeriet skulle göra rätt för sig.

Av Göran Rosengren och Heidi Bodensjö

När Trafikpolisgruppen i Västerås ger sig ut för att bistå Transportstyrelsen med statistik genom tillståndsmätning, sker urvalet genom en slumpvalstabell. Det innebär att slumpen styr vilka fordon som kontrolleras. Ändå får man in två misstänkt otillåtna cabotage på mindre än två timmar. Ett slovakiskt och ett norskt.

På länsväg 252 utanför Hallstahammar tar de in ett slovakiskt ekipage för kontroll. Det visar sig vara den fjärde inrikesresan på fyra dagar.
– Föraren hävdar kombitrafik och åkeriet hävdar cabotagetrafik, men ingen kan dessvärre presentera full dokumentation för sina hävdanden, säger Ogemar.

Sanktionsavgift beslutas och ekipaget klampas i väntan på betalning.

Senare under kvällen framkommer det att varken föraren, åkeriet eller planeringsavdelningen har förstått vilka förutsättningar som gäller vid de olika undantagen gällande kombi- och cabotagetrafik.

Idag den 28 mars, ringer en representant från det holländska åkeriförbundet och vill ha en förklaring av vad problemet är.
– Efter vårt samtal säger han att de kommer att rekommendera åkeriet att betala, säger Ogemar. Tills dess sitter klampen kvar.

Någon timme efter att de klampat det slovakiska ekipaget, har den andra patrullen stoppat en norskregistrerad bulkbil som kommit tom in till Sverige tre dagar tidigare och nu är inne på sin andra nationella transport med cementpulver från Köping till Malung.

Roger Ogemar får veta att denna körning är vanlig då det inte finns särskilt mycket bulkkörning i Norge.
– Enligt informationen kommer de alltså ofta tomma in till Sverige för att köra nationella transporter här istället. Sedan tar de med sig gods tillbaka till Norge, säger Ogemar.


Det visar sig att det norska
åkeriet har sökt tillstånd i Sverige, men att Transportstyrelsen ännu inte svarat.
– Åkeriet säger att de har förstått att de inte fick börja köra innan de fått tillståndet, säger Ogemar.

Efter att sanktionsavgiften betalats, lotsades ekipaget till Surahammar för uppställning av släpet.

Idag, den 28 mars, har det slovakiska ekipaget betalat sanktionsavgiften och låstes därefter upp.

Helsingborgs trafikpolis hade också en hektisk onsdag. På ganska kort tid stötte man på fyra transportörer som inte följde cabotagebestämmelserna.
– Oftast har vi våra kontroller på kontrollplatsen på E6 vid Långeberga, men gårdagens cabotage hittade vi på helt andra platser, förklarar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.

Två otillåtna cabotage stoppades på ett industriområde i södra Helsingborg, ett på väg 110 öster om staden – och ett på Österleden. Både 110:an och Österleden är parallellvägar till E6 som gör att den trafik som rullar där, inte passerar den fasta kontrollplatsen på motorvägen.

Om förarna valt de alternativa vägarna just i syfte att undvika kontroll förtäljer inte historien.


De fyra transportörerna fick alla
besked om att betala in 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift. Två klampades då betalningen drog ut på tiden.
– Tre har nu betalat. Den fjärde står fortfarande klampad, berättar Lars-Göran Samuelsson när vi talas vid på telefon under torsdagsmorgonen.

Denna ”fjärde transportör” verkar enligt Samuelsson ha riktigt dålig koll på vilka regler som gäller.
– Föraren visste i princip inte alls vad han körde för typ av trafik, om det var en kombi- eller cabotagetransport. Han bara körde. Det blev väldigt rörigt där ett tag, förklarar han.

Oavsett vilken typ av transport föraren utförde, var det flera faktorer som gjorde att ärendet landade i otillåtet cabotage.
– För samtliga fyra handlar det till stor del om dokumentationsbrister så även för den sistnämnde, summerar Lars-Göran Samuelsson.

Två av de fyra
Två av de fyra "Helsingborgscabotagen" från i onsdags.

Om artikeln

Publicerad: 2019-03-28 16:01
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Schysta villkor Trafikpolisen Transportfusket Västerås