Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar

Åter misstänkt för otillåtet cabotage

”Företrädande jurist försöker få bilinspektören att ändra sig”

Ansvarig för transporten har ett antal gånger varit i samma situation. Deras juridiska företrädare väljer att, istället för att kontakta Transportstyrelsen som fattat beslutet, försöka påverka polisen på plats att ändra sig. Dragbilen och föraren lämnar sedan landet innan sanktionsavgiften är betald.

Förmiddagen den 6 april hämtas ett polskt trailerekipage in till kontrollplats Karleby utanför Västerås. Bilinspektör Tommy Roos utför färdskrivarkontroll medan bilinspektör Roger Ogemar kontrollerar lasten och begär in fraktsedlar. Det står två och en halv pall i trailern.
- De ska till Rosersberg och föraren visar dokument på att han den 3 april, med en annan trailer, kommit till Trelleborg med inkommande internationellt gods som lossats i Malmö, säger Ogemar.
När Roos och Ogemar jämför sina uppgifter, saknas cirka 50 mil.

Då hämtar föraren fler fraktsedlar och ger en ny redogörelse. Han kommer in till Trelleborg, lossar i Malmö, ställer av trailern i Trelleborg. Kopplar en lastad trailer, lossar den och lastar sedan i Tommarp. Ansvarig för transporten, Eut, hävdar i ett senare telefonsamtal, att den resan är en kombitransport. När det inte kan styrkas, medger de att det är en cabotagetransport, säger Ogemar.
- Trailern ställs ut i Trelleborg och sedan kopplar han trailern han har när vi stoppar honom, säger han.
Den lossar han först i Skövde och sedan i Örebro. Resten ska till Rosersberg. Redan innan Rosersberg, har han kört fyra nationella transporter. Således är det frågan om ett misstänkt otillåtet cabotage.

Transportstyrelsen fastställer sanktionsavgiften om 40 000 kronor och föraren kontaktar sin chef. Snart ringer Peter Åkesson på EUT Transport och Logistik Sweden AB upp, ett företag vi tidigare skrivit om. Länkarna visar två avtillfällena.
- Jag går igenom transporterna med Åkesson som då vill konsultera en jurist, säger Ogemar.

Det är jurist Tommy Pilarp som kommer tillbaka och ifrågasätter hur transporterna räknats. Vi ställer frågor till honom om argumenten han framför till polisen.
- Jag kan bekräfta att jag företräder Eut i detta ärende som deras juridiska ombud, men jag kan inte kommentera ett ärende under pågående process, svarar han.

Vad är det Pilarp säger ni gör fel, frågar vi Ogemar. Eftersom ärendet för deras del är avslutat, kan han berätta.
- Han hänvisar till en dansk eu-pilot från 2017 som ifrågasatts av eu-kommissionen när de räknat som vi har gjort i detta fallet, säger han. Dessutom hänvisar han till en åklagares PM från 2010 om dellast- och lossningar.

Det danska fallet är rättsligt prövat och har fått rätt. Åklagaren har dragit tillbaka sitt PM eftersom Transportstyrelsen gjort en ny tolkning med ett annat utfall. Även polisen har dragit tillbaka sitt PM eftersom de är överens med Transportstyrelsen om tolkningen.
- Det är EU:s direktiv och Transportstyrelsens tolkning av den, som vi har att rätta oss efter tills annat sägs, säger Ogemar.

När Pilarp även hänvisar till ett av EU-kommissionens första förslag till ändring av cabotaget, blir det inte heller rätt eftersom det förslaget inte längre finns med, säger Ogemar.

Ekipaget klampas på Karleby på fredagen, men efter samtal med Eut som ansvarar för att avgiften betalas efter helgen, lotsas ekipaget till en uppställningsplats med möjlighet till mat och toalett.
- Jag förstår inte varför de försöker påverka oss att ändra beslutet när det är Transportstyrelsen som har fattat det. Det är Transportstyrelsen de måste tala med, säger Ogemar.

På måndagen kontaktas Eut då det inte går att nå föraren. De uppger att en annan dragbil hämtat släpet och att ursprungsbilen med förare, försvunnit ut ur landet trots att avgiften ännu ej betalats.
- Nu återstår att se om Eut håller sitt löfte om att åkeriet ska betala, avrundar Ogemar.

Om ett par timmar, publicerar vi en text där Peter Åkesson på Eut får ge uttryck för sina synpunkter.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 13 April 2018, kl 17:15
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Cabotage, Eut, Klampning, Kombitrafik, Schenker, Tommy Pilarp, Transportstyrelsen, Västerås

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant