Transscandinavian Logistics AB

Listar alla artiklar taggade med: Transscandinavian Logistics AB

Fängelse för föraren i ”vältolyckan” på E4

Föraren som körde trailerekipaget som körde igenom mitträcket på E4 vid Gränna, döms för grovt rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik och narkotikabrott till fängelse i 10 månader. Mannen ska även stanna kvar i häkte tills domen vinner laga kraft. Kvinnan får villkorlig dom.

Efter vältolyckan på E4 är åklagaren säker på att mannen döms

Förutom att mannens och kvinnans blodprov uppvisar flera kemikalier i blodet, påträffas det på bådas kroppar flera olika olagliga droger. Mannen och kvinnan har erkänt sig skyldiga till samtliga åtalspunkter. Dock tillkommer att mannen använt flera förarkort och det som satt i färdskrivaren vid olyckan, var inte hans eget. Detta, liksom hastighetsöverträdelsen varav högsta noterad hastighet är 132 km/h, är något åklagaren menar att Transportstyrelsen måste titta närmare på.

Transportstyrelsen om Transscandinavianfallet:

”Oerhört allvarligt”

I mitten av förra veckan välter ett trailerekipage på E4 vid Gränna. Ekipaget hamnar på den mötande, södergående körbanan. Att olyckan sker mycket tidigt på morgonen när trafiken är gles, kan sannolikt ha sparat människoliv. Transportstyrelsen berättar om turerna om och kring företaget.

Efter vältolyckan på E4 – Åtal är att vänta

När trailerekipaget med en totalvikt av cirka 45 ton i mitten av förra veckan går av vägen på E4 nära Gränna, är det ren tur att ingen omkommer. Vägen stängs dessutom av i 30 timmar då det befarades att diesel läckt ut i Vättern. Dragbilen ägs av Transscandinavian Logistics AB och trailern tillhör Ntex, en kombination Proffs har skrivit om tidigare.

Speditör tar Transscandinavian i försvar: ”Er artikel stämmer inte”

I två tidigare artiklar har Proffs skrivit om Transscandinavian AB, Transscandinavian Carriers AB och Transscandinavian Logistics AB som under de senaste sex åren hittills har fått betala sammanlagt 836 000 i sanktionsavgifter. Speditören Ntex, som har ett samarbete med nyss nämnda bolag, menar dock att tidningen Proffs har fel, något som Ntex säger att både åkeriet och Transportstyrelsen har bekräftat.

Göteborgsåkeri riskerar 155 000 i sanktionsavgift efter färdskrivarfusk

Den svenske åkeriföretagaren som vi skrev om den 13 november, är enligt Allabolag.se involverad i fem aktiva bolag. Fyra av dessa bedriver enligt sajten transportverksamhet varav tre som aktiebolag och ett som handelsbolag. Endast två av bolagen har yrkestrafiktillstånd. Under de senaste sex åren har de tre aktiebolagen fått betala sammanlagt 836 000 i sanktionsavgifter. Ett nytt ärende ligger för utredning hos Transportstyrelsen, något som kan komma att kosta ett av bolagen ytterligare 155 000 kronor.