Scanias Transportlaboratorium har sedan den 1 juli 2014 kört med fordonskombinationer på nästan 32 meter. Sedan årsskiftet körs ett likadant ekipage i ett projekt med Vos Logistics-profilerade fordon, där AlGuns Åkeri AB står för dragbil och förare. Tills nu. Vos Logistics ekipage håller sig nämligen inte inom ramen för föreskriften som medger de extra långa kombinationerna ? och i Helsingborg fick projektet därför ses som avslutat. Åtminstone för tillfället.
Transportstyrelsen
Listar alla artiklar taggade med: Transportstyrelsen
Lagligt eller inte?
Meningarna går isär om olycksalig körövning
När Proffs för knappt två veckor sedan rapporterar att en lastbil, under övningskörning, vält med en gruslast och skrev att körningen inte utförts lagligt, rördes känslor upp och flera personer tyckte man skulle ?se mellan fingrarna?.
Thomas Morell på Sveriges Åkeriföretag är dock inte riktigt med i det resonemanget. - Det går inte att kalla det en "intern körning" bara för att man känner varandra.
Sju cabotageärenden till Transportstyrelsen i februari
? Samtliga har betalat
Totalt under 2015 och fram till och med den siste februari i år, har poliser och bilinspektörer runtom i landet ertappat 83 transporter som man misstänker har kört olaga cabotage.
Under januari och februari i år har Transportstyrelsen fått in tolv ärenden, varav sju under februari månad.
Elev välte med lastbil – kan ha kört svart?
Välte med grusbil under övningskörning. Ingen skadad, men nu ställs frågan om huruvida transporten var lagligt utförd. Fordonet saknar nämligen trafiktillstånd.
Fem cabotageärenden till Transportstyrelsen i januari
Polskt åkeri struntade i att betala sanktionsavgiften
Under årets första månad fick Transportstyrelsen ta emot fem så kallade cabotageärenden. I fyra av dessa fall har polisen lyckats säkra pengarna, alltså att förskottet på sanktionsavgiften betalades in till statskassan.
Högsta förvaltningsdomstolen tar upp ”oskälig” sanktionsavgift
Transportstyrelsen påförde ett västsvenskt åkeri en sanktionsavgift på 84 000 kronor för en obesiktad färdskrivare. Helt okej enligt Förvaltningsrätten i Falun.
Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor. Nu ska Högsta förvaltningsdomstolen reda ut hur sanktionsavgiften ska beräknas.
Trafikpoliser på fel plats ger bättre ”cabotagestatistik”
?I hamnen hittar man inga olagliga cabotage?
Under tisdagen förmedlade en del tidningar ett pressmeddelande från Transportstyrelsen som kungjorde att kampen mot den olagliga cabotagetrafiken har gett ett positivt resultat. Vi på tidningen Proffs avvaktade publicering. Vi fick känslan av att fler frågor nog behövde ställas.
Har den hårdare lagstiftningen gett resultat? Ja, tycker man på Transportstyrelsen. Nja, säger trafikpolisen.
- Frågan är vem det är som man vill göra gladare av att presentera en "myndighetsuppfattning", kommenterar Göran Rosengren, chefredakör på tidningen Proffs.
Sverige tar alla priser i olympiad för inkompetens
Åkare Åkesson sitter på sin kammare och tittar ut över det samhälle som uppenbarligen saknar en politisk styrning med förmåga att hantera de problem landet står inför.
Fanns det en olympiad i flathet och inkompetens skulle Sverige inta samtliga pallplatser utan konkurrens! Föga smickrande för ett land som i årtionden varit ett föregångsland på många områden.
Trafikutskottet vill ha en översyn av Transportstyrelsens avgifter
Trafikutskottet anser att det finns brister i Transportstyrelsens avgiftssystem som framför allt drabbar mindre företag. Därför föreslår utskottet att riksdagen riktar ett tillkännagivande till regeringen om att genomföra en generell översyn av myndighetens tillsynsavgifter. Regeringspartierna reserverar sig mot förslaget.
Flera fall av olaga cabotage har passerat ?steg två?
Nu har Transportstyrelsens kvarnar börjat mala
Den som följt rapporteringen här i Proffs nätupplaga, vet att polisen på senare tid har stoppat flera utländska ekipage och kvarhållit dessa tills sanktionsavgiften har erlagts. Ofta handlar det om olaga cabotage, där sanktionsavgiften ligger på 40 000 kronor.
I flera av de fall vi skrivit om, har Transportstyrelsen nu överprövat polisens beslut.