Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

1 651 körtidsöverträdelser – nu vill Bergendahlsgruppen att Ax Transport förklarar sig

Ax Transport, liksom ägarna Ålandsbaserade Transmar, vill inte svara på fler frågor. De bekräftar brott mot kollektivavtalet och att det nu ska bli ordning även på kör- och vilotiderna. Nu förnekar Transmars styrelseordförande att det finns överträdelser mot kör- och vilotiderna. Bergendahlsgruppen är en av Ax Transports kunder som nu har agerat. Och vi frågar Sveriges Åkeriföretag om Ax Transports medlemskap i Fair Transport.

Per-Arne Nilsson, f.d. kommissarie:

Minskat fokus på transportkriminalitet gör brottslingarna till vinnare

Per-Arne Nilsson har ett förflutet inom kriminalpolisen i Västra Götaland. Per-Arne är också mannen bakom transportsäkerhetsprojektet ”Prevention of Cargo Crime” som fick EU-stöd för att bekämpa angreppen mot transportnäringen. Ingen kan påstå att han är okunnig inom området. Av det som han beskriver som en framgångssaga i kampen mot transportkriminalitet, finns idag endast ruiner kvar. Vilket enbart gagnar den organiserade brottsligheten.

PØ Scandex stänger av åkeri efter otillåtet cabotage

Måndagen den 18 februari jobbar tunga gruppen från Göteborg på kontrollplats Viared, Borås. De vinkar in ett bulgariskt trailerekipage och ganska snart riktas misstankar om otillåtet cabotage mot åkeriet. Inte heller hade föraren av den tämligen ”åtgångna” dragbilen något förartillstånd. Åkeriet å sin sida, hade däremot en del invändningar. Speditören agerar genom att åtminstone tills vidare avbryta samarbetet med åkeriet.

Fast för otillåtet cabotage

Polskt ekipage försvann utan att betala – efter 36 timmars klampning

Färjetrafiken i Karlskrona ökar och med det även trafikflödet, inte minst antalet lastbilar. Varje dygn anlöper fyra färjor från Polen hamnen Verkö i staden. Den tunga trafiken erbjuder som vanligt en blandning av såväl internationella transporter som kombi- och cabotagetransporter. Alla är inte lagliga. Och av "lagbrytarna" som ertappas, har inte alla heller ambitionen att ta sitt straff.

Morell (SD) vill ha skärpta redovisningskrav efter ”försvunna cabotagemiljoner”

Regeringen beslöt år 2016 att skjuta till totalt 100 miljoner kronor, fördelat på fyra år (2017–2020), för att ge Polisen möjlighet att vidareutveckla sitt arbete mot det otillåtna cabotaget. Hälften av pengarna har hittills betalats ut men myndigheten kan endast redovisa hur 2,6 miljoner kronor har använts. Nu vill Thomas Morell (SD) veta om inrikesminister Mikael Damberg (S) tänker förtydliga och skärpa instruktionerna för polisens verksamhet gällande övervakning av den yrkesmässiga trafiken i nästa regleringsbrev.