Böterna inte lika höga som lasten – som slog i viadukter

Trafikpolisgruppen i Västerås skulle precis sätta sig ner för att äta i Köping när ledningscentralen larmade ut att en person körde bakom ett ekipage som var lastad så att det tog i flera viadukter på E18 mellan Västerås, riktning Köping. På sträckan råder fri höjd, 4,5 meter.
Det enda som turligt nog kom till skada under den uppseendeväckande fordonstransporten var skåpet på den transporterade lastbilen.
Det enda som turligt nog kom till skada under den uppseendeväckande fordonstransporten var skåpet på den transporterade lastbilen.

Det var under gårdagen, den 19 mars vid 19-tiden, som rasten fick avbrytas för att hejda ekipaget innan någon större olycka skedde. Precis när de kom ut till motorvägen såg de det lite udda ekipaget.
– Det var en fullstor skåplastbil som stod på en öppen trailer, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Föraren saktade ner vid viadukten i Köping, men denna gång gick ekipaget under och i Skoftesta stoppades färden.

Kontrollmätningen av höjden visade 4,77 meter, något den pensionerade chauffören från Dalarna inte ville tro på.
– Nej, han sade att han själv mätt höjden till 4,55 meter och han poängterade nogsamt att han mätt höjden med en mätsticka tillverkad i Malung, säger Ogemar som antagligen missar poängen med var stickan är tillverkad har för betydelse.

Yara


Viadukterna han slagit i
hade inte skadats, men hela bakre skåpramen hade slagits av från skåpet.
– Räddningen var att den lastade bilen hade en stor bakgavellyft som höll emot och att det inte var några större delar som slagits bort som kunnat skada bakomvarande, berättar Roger Ogemar.

Föraren får en ordningsbot om 1 500 kronor för att ha placerat lasten olämpligt. Är detta inte att anse som vårdslöshet i trafik, frågar vi. Jo, det hade kommit upp och de hade diskuterat förutsättningarna.
– Vi har haft liknande, långt allvarligare fall, tidigare som inte lett till fällande domar och med de erfarenheterna kom vi fram till att detta fallet inte hade förutsättningar att leda till fällande dom, förklarar Ogemar.

För att kunna köra vidare mot Arvika, måste luften släppas ur däcken på den lastade lastbilen.
– Chauffören som kört lastbil i 40 år, tyckte att det som skett inte var någon särskilt stor grej. Och visst hade han också tänkt på att släppa ut luften, men det fanns inga ventilförlängare på innerdäcken, så där hade den tanken fallit bort, sammanfattar Roger Ogemar.

Efter att däckjouren tillkallats och ombesörjt sänkningen av lasten, kunde chauffören återuppta sin resa mot Arvika. Förvisso 1 500 kronor fattigare, men med turen på sin sida då faktiskt ingen kom till skada.

Foto: Roger Ogemar

Yara

Om artikeln

Publicerad: 2019-03-20 16:54
Kategori: Nyheter
Taggar: Fri höjd Hög last Trafikpolisen Trafiksäkerhet Västerås