
Vänsterpartiet tar rygg på trafikpolisen
Vänsterpartiet vill satsa 50 miljoner kronor på den viktiga verksamheten och dessutom föreslår man en specialenhet mot cabotagefusket.
Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
Full aktivitet råder inom trafikpolisens verksamhet. Falska körkort, rattfyllor och överlast tillhör dessvärre vardagen för dem. Under den gångna veckan har till exempel Helsingborgspolisen avslöjat tre falska körkort, en "tung" rattfylla, överlast samt en chaufför utan tillstånd att arbeta i EU.
Scanias Transportlaboratorium har sedan den 1 juli 2014 kört med fordonskombinationer på nästan 32 meter. Sedan årsskiftet körs ett likadant ekipage i ett projekt med Vos Logistics-profilerade fordon, där AlGuns Åkeri AB står för dragbil och förare. Tills nu. Vos Logistics ekipage håller sig nämligen inte inom ramen för föreskriften som medger de extra långa kombinationerna ? och i Helsingborg fick projektet därför ses som avslutat. Åtminstone för tillfället.
Nyligen skrev vi om att Vänsterpartiet i budgetförhandlingarna har gjort klart att det måste satsas rejält på polisen inom alla dess områden, inte minst på trafikpolisen.
Proffs har pratat mer med Linda Snecker (V), som härmed får möjlighet att utveckla sina och partiets tankar ytterligare.
Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna tagit rygg på polisen och föreslår satsningar över ett brett spektra inom den polisiära verksamheten. Trafikpolisen är glädjande nog inte bortglömd.
Totalt under 2015 och fram till och med den siste februari i år, har poliser och bilinspektörer runtom i landet ertappat 83 transporter som man misstänker har kört olaga cabotage.
Under januari och februari i år har Transportstyrelsen fått in tolv ärenden, varav sju under februari månad.
Den 29 februari klampades ett Schenkerekipage av Helsingborgspolisen. Otillåtet cabotage och sanktionsavgift. Kombitrafik säger transportören EUT Transport & Logistik AB i Örebro, som trots invändningarna inte hade något annat val än att betala in 40 000 kronor i förskott till staten.
Ni har läst om dem ofta i tidningen Proffs. Olaga cabotage har blivit vardagsmat för dem och de har också gett Proffs vinjett Transportfusket i Fokus ett ansikte. Men vem är egentligen dessa engagerade "vägens väktare"?
Se filmen som berättar om hur de blev poliser och vad det är som fött intresset hos bilinspektörerna för att ge sig in i jakten på olagliga transporter.
Åkare Åkesson sitter på sin kammare och tittar ut över det samhälle som uppenbarligen befinner sig i fritt fall! Aldrig tidigare under hela mitt långa liv har jag upplevt något liknande. Vi har politiska företrädare i det här landet som mer eller mindre tävlar om att inget förstå.
Som väntat har Christoffer Hallgren slutat vid trafikpolisen i Sundsvall. Det är ett hårt slag mot den centrala trafikutbildningen. Christoffer är fullt specialistutbildad inom trafikområdet och har lång praktisk erfarenhet av kontroll av yrkestrafik. Dessutom har han erfarenhet från att leda och genomföra alla polisens centrala trafikutbildningar.