Tolkning

Listar alla artiklar taggade med: Tolkning

Skarpare ”cabotagetolkning” – på gott och ont

Transportstyrelsen har återigen kommit med en ny vägledning för hur reglerna om cabotage och kombinerade transporter ska tolkas. När jag först fick höra talas om att en ny tolkning kommit, reste sig håret på armarna. Vad skulle nu detta innebära? Man vet ju faktiskt inte vilket ben myndigheten kan tänkas ställa sig på. Man har liksom ”överraskat” förr.
södra

Ny skarpare cabotagetolkning från Transportstyrelsen

I måndags, den 1 oktober, ändrade Transportstyrelsen återigen sin vägledning för hur reglerna om cabotage och kombinerade transporter ska tolkas. Den här gången har man skärpt kraven på ett sätt som kan innebära att ännu fler utländska transportörer kommer att rapporteras för otillåtet cabotage.
södra

Dokument från Transportstyrelsen förbryllar:

Cabotage blev kombitrafik i nya vägledningen

I höstas kom Transportstyrelsen ut med en ny vägledning om hur direktivet om cabotage- och kombitransporter skulle tolkas. I somras ändrades dock den nationella lagstiftningen efter att Näringsdepartementet satt ner foten då man ansåg att Transportstyrelsens tolkning var allt för snäv.
Den 15 september i år kom myndigheten därför ut med en ny tolkning/vägledning som går i fas med lagen. Trodde nog de flesta, i alla fall!

Meca Tunga Delar

Kalla det vad som helst – bara det kostar

Näringsdepartementet skickade nyligen ut en promemoria på remiss till 18 instanser. I stora drag går den ut på att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga. 
Det var så klart glädjande att läsa promemorian ? men det känns ändå så ?onödigt? på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.

Yara

Transportstyrelsen får backa om ”hyttvila”

I tidningen Transportarbetarens nätupplaga kunde vi nyligen läsa om att EU:s generaladvokat har sagt sitt i fråga om att hålla ordinarie veckovila i hytten. Generaladvokaten menar att detta inte är tillåtet.

Daf

Transportstyrelsen har gjort rättslig prövning omöjlig

Cabotage är ett begrepp som för de allra flesta låter både främmande och krångligt definitionsmässigt. Ordet betyder att en nationell kommersiell godstransport utförs av en operatör som tillfälligt är i landet. Enkelt så det förslår, eller?

Vi reder ut Transportstyrelsens begrepp i kommande nummer:

Detta innebär tolkningen i praktiken

Transportstyrelsens och polisens nya vägledningar rörande innebörden av bland annat begreppet "tillfälligt", skiljer sig markant och därmed har det tidigare fungerande samspelet i cabotagefrågorna myndigheterna emellan, börjat gnissla.

Hultsteins

Otillåtet cabotage i England – men inte i Sverige

Förra veckan stoppades i England ett ekipage som rapporterades för otillåten cabotagetrafik. Hade samma ekipage stoppats i Sverige, hade det rapporterats för olaga yrkesmässig trafik enligt Transportstyrelsens nya vägledning som trädde i kraft under oktober.

Nokian

Transportstyrelsen:

NTG-ekipagets ”otillåtna cabotage” är inte cabotage

Transportstyrelsens nya vägledning gav ett blankt "nej" till otillåten cabotagetrafik när Västeråspolisen ville sanktionsbelägga ett bulgariskt ekipage. Det ska istället hanteras som ett fall av olaga yrkesmässig trafik. Polisen skriver ändå en rapport till Transportstyrelsen om otillåten cabotagetrafik.

Aspök

Kommissarie Erling Andersson:

Polisens cabotagetolkning bygger på önskemål om mer ”verkstad”

Transportstyrelsens nyligen publicerade tolkning av kombi- och cabotagetransporter fick många att höja på ögonbrynen. Tolkningen skiljer sig på åtminstone en väsentlig punkt från polisens och kan komma att innebära att en stor del av de transporter som hittills har rapporteras för olaga cabotage, i framtiden kan hamna på åklagarens bord ? som olaga yrkesmässig trafik.
Men vems tolkning är rätt? Enligt kommissarie Erling Andersson har ingen fel.