Tachospeed

Listar alla artiklar taggade med: Tachospeed

Inte heller tyska BAG kan kontrollera nya färdskrivaren

Den svenska trafikpolisen kan som bekant inte ladda ner och analysera data från den nya typen av färdskrivare, den ”smarta”. Men är det endast vi i Sverige som inte klarar av det? Tyska BAG borde väl fixa det? Liksom norska och danska myndigheter – eller?
Yara

Trafikpolisen kan inte kontrollera ”smarta” skrivare

För drygt fem år sedan beslutade EU att ”smarta” färdskrivare ska finnas i alla färdskrivarpliktiga fordon som registreras från och med den 15 juni i år. Åkerier, verkstäder och tillverkare av analysverktyg för färdskrivare har alla haft god framförhållning inför det nya kravet. Sämre är det hos Polismyndigheten som fortfarande inte har rullat ut uppdateringarna som gör det möjligt för trafikpoliser och bilinspektörer att ladda ner och analysera data från den nya generationen färdskrivare.
TRP

”Felfri” kör- och vilotidskontroll tog en timme

Tachospeed uppdaterat men fortsatt ”krångligt och tidskrävande”

Polisen i region Mitt har under månadsskiftet november/december genomfört utbildningar för kontrolltjänstemännen i yrkestrafikgrupperna gällande polisens nya analysverktyg för kör- och vilotidskontroller, Tachospeed. Även om man nu har fått en uppdaterad version, är det fortsatt en hel del detaljer som måste förbättras. ”Krångligt” och ”tidskrävande” är två vanliga åsikter från trafikpoliser som Proffs har talat med. Vi har dessutom fått se hur en kontroll med Tachospeed kan gå till.
VBG onspot

Tingsrätten ogiltigförklarar böter efter Tachospeed-analys

Polisens nyinköpta analysverktyg, Tachospeed, har under en tid använts av trafikpoliser och bilinspektörer som fått instruktörsutbildning på verktyget. Att Tachospeed, i den version som initialt levererades till polisen, har väckt frågor inom trafikpolisen har Proffs tidigare skrivit om. Nu har tingsrätten i Uppsala slagit fast att Tachospeed i ett specifikt fall inte har varit tillräckligt tillförlitligt.
Meca Tunga Delar

Polisen kritisk mot nytt analysverktyg: ”Skriv inte under kör- och vilotidsböter”

Från allt fler håll inom trafikpolisen höjs röster om det nya analysverktyget Tachospeed. Systemet som ska ersätta det förra, Octet. Opålitligt och därmed rättsosäkert, är slutsatsen som trafikpolis Finn Edlund i Gävleborg drar.
TRP

Körtidsfusk avslöjat med polisens nya verktyg Tachospeed

Polisens licens för analysverktyget Octet gick ut den siste augusti i år. Just nu pågår utbildning inom polisen på det nya verktyget, Tachospeed. Trots att endast ett fåtal poliser fått en så kallad ”instruktörsutbildning”, används Tachospeed i skarp drift. Detta fick en förare av ett estländskt trailerekipage erfara.
TRP

Kan kör- och vilotiderna kontrolleras eller inte?

Några dagar efter att polisens verktyg för kontroll av kör- och vilotider, Octet, inte längre får användas ute på fält utan ersätts av en annan produkt, hör läsare av sig till Proffs och säger att de har läst i andra tidningar att polisen sedan i lördags inte längre kan kontrollera färdskrivardata på ett effektivt sätt. Stämmer uppgiften? Både ja och nej!
Daf