Trots att trafikpolisen inte på långa vägar är färdigutbildade på det nya analysverktyget, Tachospeed, ska man som yrkesförare kanske ändå inte känna sig allt för säker på att komma undan med körtidsfusk. Fordon och personer på bilden har nget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv Trots att trafikpolisen inte på långa vägar är färdigutbildade på det nya analysverktyget, Tachospeed, ska man som yrkesförare kanske ändå inte känna sig allt för säker på att komma undan med körtidsfusk. Fordon och personer på bilden har nget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Körtidsfusk avslöjat med polisens nya verktyg Tachospeed

Polisens licens för analysverktyget Octet gick ut den siste augusti i år. Just nu pågår utbildning inom polisen på det nya verktyget, Tachospeed. Trots att endast ett fåtal poliser fått en så kallad ”instruktörsutbildning”, används Tachospeed i skarp drift. Detta fick en förare av ett estländskt trailerekipage erfara.

Redan första arbetsdagen som det nya kontrollverktyget för kontroll av bland annat kör- och vilotider togs i bruk i Västerås, var trafikpolisen igång på Karleby kontrollplats för att provköra det i skarp drift.

Efter några första famlande försök i början av kvällens arbetspass den 3 september, började de få grepp på färdskrivarkontrollerna.
– Även om vi inte kan hålla samma tempo ännu som med Octetsystemet eftersom vi just nu bara har en behörig kontrollant på plats, genomfördes kontrollerna på ett bra sätt, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Övning ger färdighet, visar det sig. När de närmare midnatt stoppar ett estniskt ekipage på väg till Finland med styckegods, körandes med färdskrivaren i OUT-läge, börjar föraren med att ursäkta sig för att ha tryckt fel på skrivaren, något som snart visar sig inte vara sant.
– Kontrolltjänstemannen hade ögonen med sig och föraren hann aldrig sätta in sitt förarkort i färdskrivaren innan han avslöjas med att köra utan kort.


Med hjälp av det nya
verktyget, gick det lätt att genomskåda det påstådda misstaget om att föraren tryckt fel. Han hade helt enkelt inte satt i något förarkort alls.
– Och vi kunde också enkelt avslöja att han vid flera tillfällen försökt dölja korta raster på samma sätt, för att hinna till färjan, säger Roger Ogemar.

Han ber en kollega informera föraren att det är dags att ordna fram pengar för att på så sätt spara tid.
– Föraren verkade inte förvånad utan tog direkt fram ett Visakort och var villig att betala, förklarar Ogemar som fick en känsla av att detta var en kalkylerad risk som ingått i transporten.

Efter avslöjandet erkänner föraren att anledningen till fusket är att han skulle spara in ytterligare övernattningar innan han kom fram till färjorna. Nu kostar den förväntade besparingen honom istället sammanlagt 7 000 kronor efter ”straffrabatten”.
– Och en halvtimmesrast på plats vilket i sin tur ledde till att han missade färjan, något han var mindre nöjd med, konstaterar Roger Ogemar.

Eftersom Estland är mindre samarbetsvilligt när förare inte betalar böterna hemifrån, tas pengarna ut på plats.

Föraren har kringgått regelverket på detta vis vid flera tidigare tillfällen, men i Sverige kan böter endast dömas ut vid ett tillfälle för samma typ av förseelse, oavsett hur många gånger detta sker, förklarar Ogemar.
– En anmälan kan göras till åklagare, men då föraren har en utländsk hemadress, resonerade vi som så att det är bättre det svider nu, än att åklagaren lägger ner ärendet på grund av att den misstänkte inte är villig att komma till Sverige för att bli dömd vid ett senare tillfälle, säger Roger Ogemar avslutningsvis.

Om artikeln

Publicerad: 2018-09-13 13:13
Kategori: Nyheter
Taggar: Kör- och vilotider OCTET Tachospeed Trafikpolisen Västerås