Sven-Erik Alhem

Listar alla artiklar taggade med: Sven-Erik Alhem

Då är det straffbart att vara grovt oaktsam

Vi har haft en lagstiftning under ett drygt år nu som tydliggör att all sexuell aktivitet mellan vuxna förutsätter frivillighet mellan parterna. Det krävs till exempel inget våld eller hot om våld för att kunna dömas för våldtäkt. Fram till den nya samtyckeslagstiftningen har det också krävts att gärningen begåtts med uppsåt. Men genom den nya lagen har det blivit straffbart också att vara grovt oaktsam.
Nokian

”Stötande och provocerande att belöna dåligt ledarskap”

När jag skriver denna krönika är det under den turbulenta torsdagen den 28 mars. Turbulent åtminstone för alla närmare berörda av Swedbank och bankens misstänkta penningtvätt och grovt svindleri samtidigt som Swedbanks bolagsstämma hålls i Stockholm och vd:n sparkas bara kort före starten på stämman.
Proffs_jul_19_480

Polismyndigheten borde prioritera trafikövervakningen

Ibland är det lätt att förstå att JO uttrycker kritik mot en myndighet. Här gäller det polisen. Vad tänkte polisen på när en man omhändertogs för berusning och under märkliga omständigheter placerades i en polisarrest? Det känns befogat att fråga sig, tycker jag.
Aspök

Fungerande rättssystem viktigt för tryggheten

Skolan har en central betydelse i vår samhällsstruktur. Det är de flesta medvetna om. Att skolan inte fungerar perfekt i alla avseenden precis över allt vet vi också. Det är så klart olyckligt. Men vilken arbetsplats i övrigt i landet är helt utan anmärkningar? Varje skola liksom varje annan arbetsplats måste försöka rätta till sina brister och sträva efter att eliminera dem.
Aspök

Vi behöver fler idealförare – som ”Åke Mjuk”

Den som kör upp för körkort bör utsättas för en likvärdig prövning oavsett om uppkörningen sker efter skolning i körskolas regi eller som så kallad ”privatist”. Jag hör ibland att privatisten behandlas lite tuffare men jag vet inte om uppgiften har fog för sig. Hoppas så klart att en fullständigt objektiv rättvisa skipas så långt det låter sig göras både vid det teoretiska provet och uppkörningen.
Trako Jul 2019

Krönika av Sven-Erik Alhem:

God man som var allt annat än god

Sven-Erik Alhem har stor erfarenhet av hur det svenska rättsväsendet fungerar. Ofta handlar krönikorna om trafik men ibland ”sticker de ut” i syfte att spegla andra sidor av hur våra rättsvårdande instanser agerar och dömer. Som i det här fallet. Välkommen till årets sista krönika, signerad Sven-Erik Alhem.
VBG onspot

Att göra ett envarsgripande eller inte – det är frågan

Det kan vara lätt att bli populär hos allmänheten om man som privatperson lägger manken till och anstränger sig för att gripa till exempel en dieselbränsletjuv som orsakat ett mindre företag stora förluster genom återkommande bränslestölder. Allmänheten gillar ofta sådan aktivitet. Särskilt om brottet polisanmälts men polisen inte som en följd av andra prioriterade uppgifter kunnat komma på plats.
Daf

Varför inte ett andrahandsval i valet?

I skrivande stund är valet till bland annat riksdagen väldigt nära förestående. Debatter avlöser varandra i TV-sändningar och i radio. Vem ska vinna och vem förlorar?
Yara

Sven-Erik Alhem:

”Att smuggla keldjur är ett allvarligt brott!”

Det är varken konstigt eller ovanligt att straffvärdet i ett enskilt brottmål – det vill säga hur allvarlig en viss brottslig gärning ska bedömas vad gäller påföljden – kan diskuteras och debatteras. Inte minst för den som själv är berörd ligger det nära till hands att söka finna argument i mildrande riktning.
Aspök

Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.

Proffs_jul_19_480