Körkortsomhändertagande

Listar alla artiklar taggade med: Körkortsomhändertagande

Toten Transport är inte misstänkta för något brott. "Vi har informerat åkerierna om var förarna kan övernatta till rimligt pris", säger Toten Transport i Finland.

100 000 kronor i sanktionsavgift för estniskt åkeri

Under en kvällskontroll tisdagen den 24 maj som Västerås yrkestrafikgrupp genomför, öppnas portarna på Karleby kontrollplats igen i samverkan med Arbetsmiljöverket, Tullverket och Vägbrottsgruppen. Bland de första att vinkas in är ett estniskt ekipage kört av en rysk förare. Den ryska föraren har inga problem med vare sig sina sina kör- och vilotider eller ekipaget som sådant, men det visar sig att han bott i lastbilen under drygt sju veckor och har inte fått några indikationer på att han ska få komma hem i närtid.
Det första fordonet som stoppas tillhör Hallands Åkeri AB, ett åkeri DHL inte har något samarbete med.

Sanktionsavgift och böter till halmstadsåkeri

DHL: Åkeriet kör inte för oss

Inte ett, utan två av åkeriets fordon stoppas samma dag. Obetald skatt, obesiktigad färdskrivare, allvarliga kör- och vilotidsöverträdelser, körkortsomhändertagande på plats är några exempel på vad polisen påträffar. DHL säger att de inte har något samarbete med åkeriet, men väl med ett annat åkeri som har samma ägare. Vi frågar åkeriet om de har koll på sin verksamhet och det säger de att man har.
Före Jul stoppas en lätt lastbil. Överlasten är klart över 100 procent och axeltryck överskrids med råge. Det blev körkortsomhändertagande, avlastning och böter på 4 000 kronor. Idag hade boten blivit densamma på grund av att axeltrycket överskrids med mer än 41 procent. Körkortet tas inte på plats, men vikten måste korrigeras innan vidare färd. Foto: Lars Österberg

Trafikpolis kritisk mot nya överlastregler – ”Ofärdigt”

Det nya regelverket för överlaster trädde ikraft den 1 januari 2021. Det sjösattes utan att vara helt klart i alla delar eftersom inga bötesbelopp är satta. Det, och annat kring regelverket, väcker tankar och funderingar hos trafikpolis Lars Österberg i Hudiksvall: ”Ska vi avstå från att beivra överträdelserna tills bötesbeloppen kommer? Hur länge ska vi vänta? Och vore det inte bra att differentiera boten baserat på hur farlig överlasten är?"