Den danska polisen stoppade nyligen ett 20-tal lastbilar vid en kontroll på ön Fyn. En kontroll som åtminstone en polsk chaufför inte kommer att glömma i första taget.

Listar alla artiklar taggade med: Kör- och vilotider
Den danska polisen stoppade nyligen ett 20-tal lastbilar vid en kontroll på ön Fyn. En kontroll som åtminstone en polsk chaufför inte kommer att glömma i första taget.
Utländska chaufförer, i synnerhet de från Östeuropa, skippar helt regeln om att ha 45 timmars vila utanför lastbilen en gång i veckan. Det visar en rundfrågning som danska TV2 Nord nyligen gjorde vid ett transportcenter i Sæby, i norra Jylland. En rad chaufförer berättade då att de aldrig lämnar lastbilen.
SJ ställer in hundratals avgångar ? och hänvisar till det rådande väderläget. Tågen är fullpackade med snö och is och kan inte köras.
Gång på gång, varenda vinter, är det samma visa. Om det inte beror på nedisade järnvägsfordon, så är det växlar som krånglar eller snö och isbildning på spåren som ställer till det.
Sedan den 1/11-2011 ska Trafikverket enligt 2 kap 11§ i Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter inom trafikområdet ta ut en årlig avgift på 500 kronor för tillsyn av kör- och vilotider. Tanken med lagstiftningen är att den som belastar kostnaden också betalar avgiften.
Det var dock inte tänkt att fordon som omfattas av undantaget i lagstiftningen ska betala den årliga avgiften. Undantag är exempelvis småföretagare som har ett servicefordon eller fordon inom jordbruksnäringen.
Förseningar på mellan två och sex minuter innebär att fyra lastbilschaufförer anställda hos danska åkeriet Frank Nørager & Co A/S, har dömts till böter på upp till 16 000 danska kronor och förlorat körkort. Domarna meddelades i början av januari i år.
En 37-årig lastbilschaufför dömdes i tingsrätten för att vid flera tillfällen inte ha haft föreskriven dygnsvila, överskridit längsta dagliga körtid och låtit bli att ta föreskriven rast. Hovrätten friar honom nu på de flesta punkterna, eftersom polisen inte använt rätt analysverktyg vid granskningen av färdskrivarens information.