Infrastrukturdepartementet

Listar alla artiklar taggade med: Infrastrukturdepartementet

Trafikpolis kritisk mot nya överlastregler – ”Ofärdigt”

Det nya regelverket för överlaster trädde ikraft den 1 januari 2021. Det sjösattes utan att vara helt klart i alla delar eftersom inga bötesbelopp är satta. Det, och annat kring regelverket, väcker tankar och funderingar hos trafikpolis Lars Österberg i Hudiksvall: ”Ska vi avstå från att beivra överträdelserna tills bötesbeloppen kommer? Hur länge ska vi vänta? Och vore det inte bra att differentiera boten baserat på hur farlig överlasten är?"

Debattartikel

Hur är detta med överlaster upplagt egentligen?

Den 1 januari 2021 infördes nya regler för hur överlast ska beräknas. Roger Ogemar är till vardags bilinspektör och i denna debattartikel delar han med sig av sina funderingar kring det nya regelverket, om det är mer rättvist och om fokus verkligen hamnar på trafiksäkerhet. Och hur är detta med överlast egentligen upplagt?
VBG onspot

Nya regler för överlaster, men blir det mer rättvist?

Trafiken under mellandagarna uppvisar ”corona-effekt” med färre som är ute och kör. Förutom en rattfull lastbilschaufför, är det återigen en lätt lastbil som är för tung vilket leder till ett körkortsomhändertagande. Den 1 januari 2021 kommer nya regler för lastvikter som ska göra att överträdelser straffas mer jämlikt, men kommer det nya regelverket verkligen att leda till mer rättvisa – eller bara göra det billigare att överlasta?
Prenumeration 2020-09

Frågor om ”komplicerat regelverk” för svåra för ministern?

Kustbevakningen får inte använda IMDG-koden till att lagföra överträdelser som rör farligt gods till sjöss eftersom koden är skriven på engelska. Transportstyrelsen översätter inte koden då det finns risk för feltryck och en översättning innebär stor resursåtgång. Från inrikesminister Mikael Dambergs kontor kommer inga svar. Man konstaterar att regelverket är komplicerat och hamnar mellan två departement.

Kustbevakare frustrerade – hamnen ”laglös” efter beslut i Högsta domstolen

Kustbevakningen hittar säkerhetsbrister på nästan varannan lastbil i svenska hamnar. Men efter ett beslut i Högsta domstolen, kan de inte längre straffa fuskarna, detta trots att vissa chaufförer på ett olagligt sätt transporterar brandfarligt och explosivt material ombord på fartyg. Detta framkommer i ett projektarbete gjort på Göteborgs Universitet av Gustav Elfving, Lasse Sørensen och Justus Madaus.
Daf

Konferensen som ska göra trafiken säkrare i hela världen

Världens ledare inom trafiksäkerhet samlas för att följa upp och sammanfatta det globala trafiksäkerhetsarbetet som gjorts inom FN, WHO och dess medlemsländer, samt skapa en global uppslutning kring en framåtsyftande deklaration med riktlinjer för det fortsatta globala trafiksäkerhetsarbetet till år 2030, Stockholm Declaration.
Prenumeration 2020-09

Mycket på ”G” inom den nationella godstransportstrategin

Det händer mycket kring godstrafiken under 2019 och i början av 2020 kommer flera regeringsuppdrag att redovisas. Det kan vara svårt att ha koll på allt, men här tar vi upp en del av vad som pågår.
Hultsteins

Infrastrukturdepartmentet:

Ändrade beräkningsgrunder för överlast dröjer

Den 9 juli förlorade en husvagnsägare sitt körkort och fick 4000 kronro i böter för att ha lastat 400 kilo för mycket på sin husvagn som hade tillåten lastvikt på 40 kilo. Anledningen är att i Sverige beräknas överlasten i förhållande till lastvikten istället för mot totalvikten. Att Sverige ska räkna på samma sätt om i Europa, är ett önskemål som drivits länge, men ännu inget beslut.
VBG onspot