25 ton pappersrullar och tio spännband i så kallad överfallssurrning. Godset saknade förstängning i sidled och bakåt. 3,5 timmars arbete av trafikpolis och bilinspektörer slutade med böter på 1 500 kronor. Pengar som åkeriet inte hade.
Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg
25 ton pappersrullar och tio spännband i så kallad överfallssurrning. Godset saknade förstängning i sidled och bakåt. 3,5 timmars arbete av trafikpolis och bilinspektörer slutade med böter på 1 500 kronor. Pengar som åkeriet inte hade.
En kontroll som trafikpolisen i Helsingborg gjorde i höstas, har resulterat i att kammaråklagare Mikael Bäckström nyligen lämnat in en stämningsansökan till Helsingborgs tingsrätt. I den yrkar Bäckström på en företagsbot om 175 000 kronor.
Den vingliga färden på riksväg 21 och vidare ut på E4 krävde två polisinsatser innan resan tog slut för föraren som senare anhölls misstänkt för grovt rattfylleri. Sjukdom angav åkeriet, men nu har speditören fått klarhet i vad som hänt och vidtagit åtgärder.
Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.
En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.
Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.
Frågan som oftast diskuteras på temat "klampning" är hur länge det är rimligt att en klamp ska få lov att sitta kvar på ett fordon. Men i Helsingborg har man för tillfället ett helt annat problem, det råder nämligen akut brist på klampningsutrustning.
Ett Kreiss-ekipage med dubbelbemanning kontrollerades av trafikpolisen under lördagen i Helsingborg. Ingen av de båda förarna hade sedan i början av januari hållit någon veckovila utanför lastbilen, vilket ledde till att de båda krävdes på förskott på sanktionsavgift, något som skulle visa sig ta tre dagar att lösa.
Vid 15-tiden, måndagen den 29 januari, stoppas ett bulgariskt ekipage av polisen i Helsingborg. Enligt trafikpolis Christer Hansson såg ekipaget tungt ut, något som i sanning skulle visa sig stämma. Men det var mer som inte stämde och totalt landade notan för böter och sanktionsavgifter på 84 000 kronor. Under natten mot torsdag bröt chauffören upp klampen och lämnade platsen.
Under onsdagens fordons- och förarkontroll på E6 i Helsingborg kunde ytterligare ett antal överlastade "lättlastare" läggas till polisens statistik ? samt ett otillåtet cabotage. Cabotaget är det sjätte i ordningen i år för Helsingborgspolisen.