Halkbekämpning

Listar alla artiklar taggade med: Halkbekämpning

Trafikverket efter kritik av vinterväghållningen:

”Håller inte med om en kaos- eller katastrofbild”

Vinterväghållningen i Sverige har under de senaste åren varit föremål förr massiv kritik, inte minst från dem som har vägen som arbetsplats. Den tredje januari publicerar vi ett pressmeddelande från Tankesmedjan med rubriken ”Trafikverket sviker trafikanterna i helgtrafiken”. Innehållet leder till många kommentarer och reaktioner från läsarna. Vi ber Trafikverket bemöta Tankesmedjan.

Trafikverket sviker trafikanterna i helgtrafiken

Efter en julhelg med dålig vinterväghållning, gick vi mot en nyårshelg som också bjöd på besvärligt väder. Temperaturerna skiftade runt nollan och nederbörden kom både som regn och som snö. Julhelgen bjöd på flera olyckor orsakade av blixthalka på våra europavägar, olyckor som hade gått att undvika med en seriös vinterväghållning - eller ärliga besked från Trafikverket, säger Tankesmedjan i sitt pressmeddelande.

Stefan Nilsson, Tankesmedjantrafik:

”Finns inga pengar för seriös halkbekämpning har trafikanterna rätt att få veta det”

Stefan Nilsson, redaktör för Tankesmedjantrafik, förklarar att det under gårdagen inträffade en otäck olycka på väg 222. En halkolycka som var direkt onödig, menar han.
- Om Trafikverket och väghållaren gör sitt jobb så ska en så trafikerad väg som väg 222 inte kunna vara hal strax efter klockan nio på dagen.

Bergheden kritisk till halkbekämpning i fråga till Eneroth

Sten Bergheden (M) skriver i en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), att medan vägförhållandena i Norge är betydligt bättre finns betydande problem vad gäller halka i Sverige, vilket skapar problem för de lastbilar och bilister som kör på våra vägar.

Svår halka i Halland – entreprenören uppfyller kraven

Väglaget är besvärligt i norra Halland just nu och även om endast mindre incidenter skett, står det lastbilar i vägen som inte kan ta sig fram. NCC som halkbekämpar i området säger emellertid att de gör det helt enligt gällande regler och krav.

Att ”räkna med glashala p-fickor” fick läsarna att rasa

Efter att en lastbil kanat av vägen då det inte gick att bromsa på en glashal parkeringsficka där han skulle ta rast, frågade vi Trafikverket om det inte ska halkbekämpas även på sidoområdena kring vägen. Svaret blev då nej vilket väckte känslor hos många. Nu förtydligar Trafikverket sig.

Transportföretagen kräver krafttag mot trafikdöden

Satsningar på vägarna för ökad trafiksäkerhet brådskar, säger Transportföretagen i ett pressmeddelande. Den olyckliga siffra om ökat antal dödade i trafiken förra året som Transportstyrelsen nyligen presenterade, kan vända om tillräckliga resurser på bland annat vägarna för säkrare körfält, bättre regelefterlevnad och bältesanvändning menar man.
DEBATTARTIKEL

Morell om bristande myndighetsfunktioner:

Den seriösa åkerinäringen sitter med ”Svarte Petter”

Under tisdagen publicerar Proffs en artikel där Trafikverket inte anser att rastplatser är en del av den prioriterade vinterväghållningen. Det är särskilt en mening som får mig att reagera och den lyder enligt följande: ”Det finns inte heller lagar eller andra krav som kräver att parkeringsfickor, rastplatser och liknande sidoytor ska halkbekämpas.”

Trafikverket: Glashala parkeringsfickor något ”man måste räkna med”

Riksväg 175 mellan Arvika och Säffle är torr och fin. Chauffören kör in på en väl tilltagen parkeringsficka för att rasta, men väl inne på den, kan han inte bromsa. P-fickan är nämligen glashal.

Glöm saltet – nu ska vägar halkbekämpas med solenergi

Lagrad solenergi kan i framtiden bidra till att utsatta vägpartier är framkomliga och säkra. I Östersund är nu en testbana färdig, där miljövänlig halkbekämpning med sol- och geoenergi kan ersätta sandning och saltning.