I höstas kom Transportstyrelsen ut med en ny vägledning om hur direktivet om cabotage- och kombitransporter skulle tolkas. I somras ändrades dock den nationella lagstiftningen efter att Näringsdepartementet satt ner foten då man ansåg att Transportstyrelsens tolkning var allt för snäv.
Den 15 september i år kom myndigheten därför ut med en ny tolkning/vägledning som går i fas med lagen. Trodde nog de flesta, i alla fall!
Cabotage
Listar alla artiklar taggade med: Cabotage
Fixemer-ekipage i nytt cabotageärende
?Riskerar att rasera åkeriet?
Under torsdagen vinkar trafikpolisen in ett Fixemer-ekipage på Långeberga kontrollplats i Helsingborg. Kontrollen visade att det handlar om ett otillåtet cabotage, detta trots att speditören hävdar kombitrafik. Men Transportstyrelsen gick på polisens linje och åkeriet hade inget annat val än att betala för sig.
Hos Fixemer har man dock synpunkter på de svenska myndigheternas arbetssätt.
Cabotagemiss kostade polskt åkeri 40 000
?Skolexempel på hur reglerna utnyttjas?
Måndagskvällens fordonskontroll vid Långeberga i Helsingborg gav "nätet fullt". Bland annat vinkades en polsk dragbil in. Och som skulle visa sig körde otillåtet cabotage.
- Ett skolexempel på hur man utnyttjar cabotagereglerna, kommenterar tidningen Proffs chefredaktör Göran Rosengren, som samtidigt understryker att speditören rent juridiskt inte har brutit mot några regler.
Förvaltningsrätten ger Transportstyrelsen rätt i fyra av fem överklagade cabotageärenden
Ett tiotal överklaganden har landat hos förvaltningsrätten sedan den 1 januari 2015 då straffet för otillåtet cabotage omvandlades från böter till en sanktionsavgift om 40 000 kronor. Förvaltningsrätten har under 2016 avvisat två överklaganden efter att de överklagande åkerierna inte besvarat myndighetens frågor. Nyligen kom domarna i ytterligare fem fall.
Från solfilm på rutorna till otillåtet cabotage
Trafikpolisen hade en intensiv torsdag
Om svenska kontrollplatser likt många i Norge hade varit bemannade dygnet runt, kunde statskassan sannolikt haft ett ständigt inflöde av pengar. Kanske hade denna del av polisens verksamhet till och med kunnat vara självförsörjande? Proffs har följt trafikpolisens arbete i tre olika regioner - en helt vanlig torsdag på jobbet.
Otillåtet cabotage ? eller laglig nyttjanderätt?
Transporter av moduler fick branschfolk att reagera
Var det kombitrafik? Eller kanske cabotagetrafik? Eller kördes de estniska dragarna på nyttjanderättsavtal? Frågorna blev många när kontorsmoduler fraktades mellan Örnsköldsviks hamn till en närliggande byggplats.
LKW-transport stoppades för otillåtet cabotage
Enligt statistik från EU är cabotagetrafik nästan lika ovanligt som randiga elefanter. Trots detta stoppas den ena cabotagetransporten efter den andra. Och inte helt sällan visar det sig att det handlar om transporter som inte håller sig till de givna reglerna.
I tisdags var det dags igen.
Peter Lundgren (SD):
Svensk transportnäring utan framtid – med Jens som rapportör
Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.
Polskt åkeri fick känna av effekterna av lagändring om cabotage
I måndags, den 17 juli, trädde den lagändring i kraft som innebär att cabotagetrafiken återigen kan bedömas på det sätt som var tanken när reglerna en gång infördes. I höstas torgförde Transportstyrelsen en ny vägledning, tolkning, som innebar att uppenbara cabotagefuskare slapp undan straff. Proffs besökte Långeberga kontrollplats i måndags för att se om effekterna av lagändringen kunde märkas.
Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler
Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet
Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.