Cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Cabotage

Varför river Ikeas kontroller upp fackets känslor?

Olagliga transporter, osurrat gods, drogade/onyktra chaufförer, chaufförer som inte får lov att vistas i landet, chaufförer som försöker mörda sina kollegor... Sedan vi gav ut det förra numret av Proffs har det hänt en hel del längs våra svenska vägar. Det vet du som följer oss på nätet.
En starkare trafikpolis, stramare regler för cabotage och ett skrotat kombidirektiv hade enligt mitt förmenande till stor del kunnat stävja den här typen av brottslighet.
Men vad vill EU göra?

Förvaltningsrätten ser ingen anledning att ändra Transportstyrelsens beslut.Fotograf: Mikael Forslund, arkiv

Ingen framgång för bulgariskt åkeri i förvaltningsrätten

Trafikpolisen i Västerås stoppade i februari förra året en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer vid Evelund sydväst om Sala. Polisen konstaterar att det rör sig om en inrikes transport ? åkeriet hävdar att det handlar om en kombitransport. 
Polisen håller inte med, några dokument som styrker en kombinerad transport finns inte och polisen bedömer transporten som ett otillåtet cabotage. Åkeriet tvingas därmed betala förskottet på sanktionsavgift, 40 000 kronor, men väljer sedan att överklaga ärendet.

Fotograf: Göran Rosengren

Transports ordförande:

Absurt med yrkestrafikvecka för polisen

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Nya mobilitetspaketet – som att öppna Pandoras ask?

Nyligen diskuterades vägtransportbranschens situation under en paneldebatt i Ljungby (läs mer om debatten på sidorna 4-5). Ämnena rörde så klart mycket vid EU:s förslag till det nya mobilitetspaketet och politikernas syn på bland annat cabotagereglerna. Det finns som bekant en del politiker som gärna ser ett liberalare regelverk för just cabotaget.
Frågan är om man riktigt har förstått att i samma ögonblick som man slutar räkna antalet inrikes transporter, är det högst troligt att man öppnar Pandoras ask på riktigt. Åtminstone om man inte ställer tydliga krav på att lastbilen ska återvända hem efter de fem dagar som man nu vill tillåta en utlandsregistrerad lastbil att köra cabotage.
Det kravet ställer man inte i förslaget som man nu har lagt.