De som förespråkar tuffare regler om cabotage får nu officiellt stöd av transportgiganten Girteka.Fotograf: Girteka De som förespråkar tuffare regler om cabotage får nu officiellt stöd av transportgiganten Girteka.Fotograf: Girteka

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Att prata om Girteka i transportbranschen är nästan att jämföra med att snacka om vädret med kassörskan på Konsum. Alla har en åsikt. Men få kan förneka att de är ambitiösa. Sedan starten 1996, med en bil och tre anställda, har de expanderat i en takt som är näst intill osannolik. Idag äger man omkring 4 000 lastbilar och har cirka 9 500 anställda.

Under NLF:s Transportkonferens den 19 januari nästa år kommer chefen för Girtekas satsning i Europa, Kestutis Cizikas och företagets kommunikationschef Kristian Kaas Mortensen att berätta om Girtekas verksamhet under den inte särskilt blygsamma titeln på programpunkten, ”Så skapar vi Europas största och bästa transportföretag”.

Det är därmed bäddat för ”spännande” diskussioner eftersom de allra flesta medlemmarna i NLF anser att Girteka är en av deras allra mest aggressiva konkurrenter.

Men en förmildrande omständighet är att Girteka nu tar bladet från munnen och sällar sig till NLF:s kamp mot liberalisering av cabotagereglerna. Kaas Mortensen förklarar att NLF:s ståndpunkt i frågan går helt i linje med Girtekas.
– Vi behöver ingen liberalisering i EU:s cabotageregelverk. Det är inte där vi tjänar våra pengar, säger han.

Han menar att Girtekas affärsmodell bygger på internationella transporter och att de inte har några problem med att utnyttja sin fordonsflotta fullt ut med dagens regler.
– Man kunde faktiskt ha stramat åt reglerna ännu mer. Allt vi behöver är möjligheten att köra ett lass från söder till norr (i Norge, reds. anm.) när vi har levererat vår internationella last och ska röra oss ut ur landet igen, menar Kristian Kaas Mortensen.

Det ska tilläggas att Girteka har stora ägarintressen i Thermomax Trondheim AS som är medlemmar i NLF och som har kollektivavtal med Norsk Transportarbeiderforbund.

NLF:s vd Geir A. Mo förstår att det kan tyckas provocerande för vissa att NLF välkomnar ett företag som för många är en symbol för den tuffa konkurrensen från öst.
– Det viktigaste för NLF är konkurrens på lika villkor och därmed strängare regler för cabotage. Vi upplever att Girteka stöttar oss i det arbetet, samtidigt är de ett av Europas största transportföretag, menar Geir A. Mo.

Geir är säker på att NLF:s medlemsföretag kan låta sig inspireras av Girtekas föredrag den 19 januari.
– Jag ser fram emot att delta under det och den efterföljande diskussionen. Oavsett är det glädjande att en så stor aktör har samma syn som oss i den viktigaste frågan för vår näring på länge, tillägger Geir A. Mo.

Girtekas chef för Skandinavien, Kestutis Cizikas, håller med Geir.
– Vi ser att även vår verksamhet hotas av oseriösa aktörer som använder cabotagereglerna som affärsmodell. Därför uppskattar vi det arbete som NLF lägger ner i ämnet och vi ser fram emot Transportkonferensen, avslutar han.

Om artikeln

Publicerad: 2017-12-12 11:31
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage EU Girteka Mobilitetspaketet NLF Norge