Samordning är ett begrepp som används flitigt inte minst i rättsliga sammanhang. Polisen tycker inte att de klarar brottsbekämpningen själva. De behöver hjälp av allmänheten och av många andra myndigheter. Något som polisen under lång tid och ofta framhållit.
Detsamma gäller i den viktiga frågan att bryta rekryteringen av barn till gängkriminalitet. Säkert kloka och korrekta synpunkter från polisen. Men det måste också ställas högre krav på polisen själva när det gäller att klara av hanteringen av alla anmälningar om brott. Att behandlingen sker seriöst och professionellt.
Brott och straff
Listar alla artiklar taggade med: Brott och straff
”Snabbare lagföring” permanentas och införs i hela landet
Arbetssättet snabbförfarande i brottmål blir nu permanent och införs i hela landet under 2023. Snabbförfarandet är ett samarbete i hela rättskedjan och kortar processen från brott till dom till i dagsläget cirka sju veckor.
MHF välkomnar hårdare tag mot rattfylleriet
MHF har i många år hävdat att dagens bristfälliga rattfyllerilagstiftning medför att många notoriska rattfyllerister strax är ute på vägarna igen. I flera fall har detta bevisligen lett till oskyldiga människors död och många anhörigas lidande. En bil är ett dödligt vapen i händerna på en rattfyllerist.
Därför är det mycket positivt att regeringen nu tagit fram ett förslag om skärpning av dessa regler.
Därför är det mycket positivt att regeringen nu tagit fram ett förslag om skärpning av dessa regler.
Betty Malmberg (M) vill skärpa straffet för fortkörning vid vägarbeten
Betty Malmberg (M) vill med sin motion få till skärpta påföljder för den som bryter mot hastighetsgränserna vid vägarbetsplatser. Att höja bötesbeloppet vid fortkörning förbi pågående vägarbeten menar hon är en viktig åtgärd för att göra tillvaron säkrare för vägarbetarna.
DEBATTARTIKEL
Åkaren I Sverige AB:
”Sverige – en jättemarknad för oseriösa åkerier”
De oseriösa åkerierna i Europa risker att utarma de seriösa företagen. Stölder och annan grov kriminalitet följer i spåren av de utländska åkeriernas prisdumpningar. Artikelförfattaren har själv drabbats av stölder. Men trots att det fanns adresser, namn och identitet på personer som varit inblandade i plundringen av lastbilen, lades ärendet ner. Och nu har hon fått nog:
Ogemar skriver nytt, förtydligande brev till ministrarna:
”Ordning och reda på vägarna får man inte bara för att man vill det”
Roger Ogemar som arbetar som bilinspektör i Västerås, blev inte nöjd med svaren från Justitiedepartementet, vilka han ser som ”schablonsvar” där det spaltas upp vilka ändringar som har gjorts, men utan reflektion över hur ändringarna i verkligheten faktiskt påverkat problemen han lyfter. Nu har han åter skrivit om problemen, men denna gång är han noga med att vara tydligare då det visat sig vara nödvändigt. Breven skickar Ogemar i egenskap av privatperson, baserade på hans erfarenhet som bilinspektör.
Bilinspektören missnöjd med svar från departementet – ”Inget driv framåt”
Bilinspektör Roger Ogemars brev till infrastrukturministern hamnar hos Justitiedepartementets kommunikationsenhet som också svarar på brevet. Men Ogemar är besviken på det han kallar ”politiska standardsvar” och tänker inte nöja sig med det.
Åklagare enig med bilinspektör Ogemar: ”Våra straffrättsliga system har inte hängt med”
”De resurser som idag läggs på att få fram uppgifter om körkortsinnehav i andra europeiska länder är inte rimliga.” Detta säger kammaråklagare Johan Bülow på Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Malmö i sitt inlägg till bilinspektör Roger Ogemars debattartikel.
DEBATTARTIKEL
Bilinspektör Roger Ogemar:
”Varför ska brott löna sig om man inte är svensk?”
I september rapporterade jag en polsk tivoliarbetare som framförde en tung lastbil i Västerås utan att kunna uppvisa ett giltigt körkort. Brottet var olovlig körning vilket är ett brott som normalt renderar i dagsböter. Föraren, utan vare sig fast adress eller fast arbete, anhölls inte utan försattes på fri fot.
Mångmiljonkrav mot västsvenska åkerier
Skatteverket riktar nu krav på över 50 miljoner kronor mot fyra stora västsvenska åkerier och 372 utländska chaufförer som kört för dem.