DEBATTARTIKEL
Ekipaget på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkivbild.

Åkaren I Sverige AB:

”Sverige – en jättemarknad för oseriösa åkerier”

De oseriösa åkerierna i Europa risker att utarma de seriösa företagen. Stölder och annan grov kriminalitet följer i spåren av de utländska åkeriernas prisdumpningar. Artikelförfattaren har själv drabbats av stölder. Men trots att det fanns adresser, namn och identitet på personer som varit inblandade i plundringen av lastbilen, lades ärendet ner. Och nu har hon fått nog:

Det är april och många åkerier har denna månad som sista månad på sitt bokföringsår. Hur har året gått? Blev det någon vinst över till aktieägarna? Troligtvis inte.

Idag driver vi åkerier med förlust och vi skulle kanske lagt ner för länge sen. Frågor som ofta finns i mitt huvud är till exempel;
Varför har vi fortfarande så låga priser? Varför får vi det inte att gå ihop? Varför har allmänheten så liten förståelse för vår situation? Varför vill inte våra ungdomar köra lastbil och vart tog stoltheten vägen?

Om och om igen läser vi att utländska åkerier, med förare både från Europa och utanför Europa, blir stoppade av polis och man hittar allehanda konstigheter. Det finns naturligtvis jättemånga liknande åkerier som blir kontrollerade och har gjort allt enligt boken. (Dom är det få som skriver om). Man kan inte dra alla över en kam. Vi har en öppen gräns och vi har en öppen marknad. Men jag vill fokusera på de som inte gör som man ska eftersom de, enligt min mening, inte bidrar till någon utveckling av åkerinäringen. Snarare avveckling.

Speditörer som verkar i vårt land är väldigt mycket involverade i import och export. De samarbetar med näringslivet som behöver transporter mer än någonsin. Det är livsnödvändigt för vårt land att ha denna marknad. Men priser på transporter ska vara låga. Speditörer vill tjäna en hacka mellan transportköparen och åkeriet. Det är helt naturligt eftersom man har diverse kostnader och personal som måste ha lön.

Daf


I en del fall är det på
följande vis; Speditören har ett snittpris per mil. De måste alltså ha lika mång billiga som dyra. Ett svenskt seriöst åkeri med avtalsenliga löner förhandlar sig till en högre milpeng då måste man ta in ett annat åkeri för en låg milpeng. Om ett åkeri bara får kaffepengar per mil så går det inte ihop om man bara kör trailrar. Man måste komplettera transporten med andra verksamheter.

När min dragbil i somras blev plundrad på alla delar på hela bilen som man kunde byta ut, så resulterade det i, ja just det… ingenting. Polisen lade ner ärendet. Det fanns adresser, namn och identitet på personer som varit inblandade. En härva som om den nystades upp skulle kunnat reducera fortsatt illegal verksamhet såsom stöld från lastbilar, trailrar och dieseltankar (kanske bara en gnutta för verksamheten är stor).

Jag hävdar att det finns en jättemarknad i Sverige för oseriösa utländska åkerier. Risken du löper att åka fast är minimal. Det finns hur många speditörer som helst att köra för och vill du kan speditören se till så att du få åka över till Norge en gång i veckan. Utökar du också verksamheten med lite småstölder av diverse lösa prylar på andra dragbilar eller på speditörens trailrar så kan du leva gott. Har du dessutom kontakter som förser dig med skimmade dieselkort så kan ditt åkeri gå riktigt mycket plus.

Varför ska jag som seriös svensk åkare tolerera det här? Vem ansvarar för att det är så här?
Vi har något som heter beställaransvar i vårt land. Det innebär att du som beställare av en transport kan bli skyldig till brott om du anlitar ett åkeri som inte har godstrafiktillstånd. Punkt.

Hultsteins


Speditörer anlitar svenska
seriösa åkerier där de vid ett möte en gång om året samlar in fakta om Euro-klasser, däckkvalité, miljöbränsle och kanske även lönebiten. Resultatet av detta blir ett jättefint kvalitetsdokument som man använder när man förhandlar med kunder som har kvalitetsmål och miljömål. Allting ser jättebra ut! När det sedan blir mycket att göra, då använder man alla bilar man kan få tag i oberoende nationalitet och kvalitet. Tror ni att bulgariska åkerier kör på miljöbränsle med sina euro 4? Vet vi hur mycket bränsle som kommer in illegalt – och vet vi hur miljövänligt detta bränsle är?

När jag handleder förare på YKB-fortbildningar så brukar jag fråga dem om de vet hur många utländska bilar som trafikerar våra vägar. Det finns cirka 80 000 svenskregistrerade lastbilar på vägarna. Svaret brukar bli; Kanske lika många? Är det någon som vet?

Min personliga slutsats;
Marknaden finns. Det är lätt att arbeta illegalt med transporter i Sverige på en typ legal marknad. Det är lätt att stjäla i Sverige utan att man blir straffad. Undrar någonsin en speditör hur du kan överleva på småpengar när de vet vad bil, diesel och löner kostar? Ska vi någonsin komma till en lösning så måste beställaransvaret innebära straff om ett anlitat åkeri inte följer lagar och regler i vårt land. Ett straff som ska svida för speditören och slutkunden. Inga småpengar som man kan räkna med i budgeten utan stora summor som gör att det blir väldigt kostsamt för både speditör och slutkund.

Det här var bara ett skrap på ytan, det kommer mera…

Gunvor Karlsson
Åkaren I Sverige AB

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2019-04-23 16:05
Kategori: Debatt
Taggar: Åkaren i Sverige AB Brott och straff Schysta villkor