Bil Sweden

Listar alla artiklar taggade med: Bil Sweden

Laddbara bilar nu fem procent av alla personbilar i trafik

Bil Sweden noterar att i oktober minskade nyregistreringarna på personbilsmarknaden för fjärde månaden i rad efter den återhämtning som präglade det första halvåret. 19 962 nya personbilar registrerades, vilket är en minskning med 29 procent jämfört med oktober förra året. Hittills i år har personbilarna ökat med drygt nio procent jämfört med samma period förra året, men ligger nio procent under 2019 års nivå. Även hos tunga fordon och bussar ses en minskning i år.

BIL SWEDEN:

Grön knapp i riksdagen hämmar utvecklingen av laddbara bilar

I går röstade riksdagen om att höja förmånsvärdena för tjänstebilsägare med i snitt 25 procent. Förslaget gick som väntat igenom med hjälp av den gröna knappen i riksdagen. Paradoxalt nog en färg som vi starkt förknippar med omställning och förnyelse. Tyvärr leder den gröna knappen denna gång till att försämra för omställningen av laddbara fordon. Det skriver Bil Sweden i ett pressmeddelande.

Hälften av alla lastbilar elektriska 2030

50 procent av nyförsäljningen av tunga lastbilar 2030 kommer att vara elektriska. Det är målet och prognosen i den färdplan för fossilfri konkurrenskraft som BIL Sweden tagit fram för fordonsbranschen inom ramen för Fossilfritt Sverige. Det skriver Mattias Bergman, vd BIL Sweden, och Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, i Dagens Industri idag.

Uppåt för tunga lastbilar i april – och nedåt för lätta

Nyregistreringarna av lätta lastbilar minskade med 15,4 procent i april. Tunga lastbilar över 16 ton ökade med 11,6 procent visar siffror från Bil Sweden.

MRF & Bil Sweden:

Fordonsskatterna är inte relevanta

Enligt ett riksdagsbeslut bör de skatter som tas ut av trafiken och som är trafikpolitiskt motiverade motsvara trafikens samhällsekonomiska marginalkostnader. En VTI-rapport visar dock att biltrafikens kostnader länge har överskattats och att de skatter som en familj med bil betalar är dubbelt så höga jämfört med vad som kan motiveras av dess kostnader.
Därför startar nu MRF (Motorbranschens Riksförbund) och BIL Sweden en långsiktig informationskampanj kring bilskatterna i syfte att göra allmänheten medveten om missförhållandet.

BIL Sweden:

Är biltrafikens koldioxid farligare än sjöfartens?

Riksrevisionen har granskat användningen av klimatrelaterade skatter, främst energi- och koldioxidskatt. Granskningen visar att det är mycket stora skillnader i hur mycket olika förorenare i praktiken behöver betala i förhållande till de koldioxidutsläpp de orsakar. Hushållen betalar energi- och koldioxidskatter med cirka 2 800 kronor per ton koldioxid medan industri- och energiföretagen i genomsnitt betalar cirka 140 kronor per ton koldioxid.