Alkobommar

Listar alla artiklar taggade med: Alkobommar

MHF: Så stoppar vi rattfylleriet

”Varje rattfylla är en potentiell rullande dödsfara. Och när det gäller tung trafik är det ännu värre." Citatet från polisens pressinformatör i region Bergslagen sätter fingret på hur verkligheten ser ut på våra vägar. Det har varit ännu en svart helg för alla som följer trafiknyheterna. En berusad lastbilsförare krockade med en personbil varpå en man dödades och en kvinna skadades. Till slut handlar det om att faktiskt utföra tillräckligt många nykterhetskontroller, säger MHF.

Avsaknad av alkobommar upp till debatt i riksdagen

Trafikverket fick av regeringen i uppdrag att installera alkobommar i våra hamnar, men pandemin försvårade uppdraget. Trafikverket har föreslagit en fortsättning, men från politiskt håll är det tyst. Nu kommer frågan att aktualiseras i en interpellationsdebatt och kanske det leder till att Trafikverket får svar på sina lagda förslag till fortsättning av uppdraget.

Trafikverket saknar politiska instruktioner om fortsatt arbete med alkobommarna

Regeringen gav Trafikverket i uppdrag att införa nykterhetsanläggningar i våra hamnar. Uppdraget är nu avslutat, men pandemin har påverkat uppdraget. Pandemin verkar vara på väg åt rätt håll nu, men trots det och trots att Trafikverket har föreslagit en fortsättning av uppdraget, har de inte fått någon politisk respons i form av nya instruktioner.

Avsaknad av alkobommar ett slag mot trafiksäkerheten

Trots flera lyckade tester med stationära alkobommar i hamnar och trots att Trafikverket av regeringen fick i uppdrag att införa anläggningar för nykterhetskontroller, lyser dessa alkobommar med sin frånvaro. Under tiden fortsätter berusade förare att komma in i landet och rulla på våra vägar och där utgöra allvarliga säkerhetsrisker.

Inte Trafikverkets fel att alkobommarna dröjer – ”Jobbar för högtryck”

”Vi jobbar intensivt med den här frågan, men den är komplex då det handlar om både juridik, teknik och att det ska vara rättssäkert samt ske i samklang med berörda hamnar och rederier”, säger Trafikverkets projektledare till Proffs.

DSV investerar i alkobommar i Jönköping och Landskrona

Under tiden trafikverket drar på arbetet med att installera alkobommar i landets hamnar, går transport- och logistikjätten DSV i bräschen för att minska risken att släppa ut onyktra förare i trafiken. Genom att investera i en så kallad alkobom på sin nya anläggning i Jönköping, tar DSV ett viktigt ansvar trafiksäkerheten.

Två olyckor med rattfulla chaufförer – med 2,5 timmes mellanrum

Nu har det hänt igen. Två grova rattfyllor kör av vägen i Småland med endast några få timmar emellan. Båda är utländska och båda förarna sitter nu i förvar. Med allt färre poliskontroller blir andra åtgärder än viktigare. Kan hamnar med alkobommar vara en viktig del av lösningen?

Slutreplik av Monica Green (S)

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.