DEBATTARTIKEL

Morell (SD) om chaufförer som nekas toalettbesök:

”En förare är inte något som katten släpat in”

Trots att coronaviruset har stoppat både produktionsverksamhet och serviceyrken, sker ändå en omfattande transportverksamhet runt om i landet.
Det finns alltjämt en industriell verksamhet som pågår och där transporterna är livsviktiga. Inom handeln är efterfrågan stor på livsmedelstransporter, både från producenter och transportköpare. Det är fantastiskt glädjande att det fortfarande finns verksamheter som upprätthåller produktion och efterfrågan i dessa tider.
Dessutom sker omfattande transporter av medicin och sjukvårdsartiklar, vilket är livsnödvändigt för många människor just nu.
SVEN-ERIK ALHEM

Allt att vinna på en starkare trafikpolis

När polisens trafikövervakning inte är kontinuerlig ökar trafikriskerna påtagligt. Många förare utnyttjar den då rådande nästan ”laglöst land”-situationen och bestämmer själva med vilken hastighet de ska färdas. Också många andra trafiksäkerhetsnormer nonchaleras. En viktig sådan är skyldigheten att hålla avstånd till närmast framförvarande fordon. Men också att alltid fokusera på den oftast växlande trafiksituationen och aldrig som förare ägna uppmärksamhet åt mobil eller dator.
Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Arbetsmiljöproblem för lastbilsförare i coronas kölvatten

Coronavirusets spridning och samhällets försök att begränsa densamma ställer till det för åkerinäringen. Oro och ångest för framtiden är utpräglad. Arbetsmiljön försämras när folk försöker hålla andra på avstånd. I det värst drabbade segmentet svarar hälften av företagen att efterfrågan viker. Sveriges Åkeriföretag har ställt ett antal frågor till sina medlemsföretag och effekterna av corona syns tydligt.