En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall den 13 december. Föraren döms till fängelse, men överklagar till Hovrätten dagen innan domen vinner laga kraft. Nu laddar åklagaren om för en ny omgång och siktar på en skärpning av tingsrättens dom.

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall den 13 december. Föraren döms till fängelse, men överklagar till Hovrätten dagen innan domen vinner laga kraft. Nu laddar åklagaren om för en ny omgång och siktar på en skärpning av tingsrättens dom.
Ledarskifte i Thermo-Transit ska stärka verksamhetens tillväxt. Jesper Hansen blir ordförande i styrelsen och Jakob Holm blir ny vd, skriver företaget i ett pressmeddelande på tisdagen.
Branschmedia har länge hävdat att det är prispressen på marknaden som skapar många av transportbrotten, men detta har inte kunnat bevisas. Nu har sambandet vetenskapligt kunnat påvisas med hjälp av statistisk analys.
Onsdagen den 24 januari är trafikpolis Magnus Sammils ute och patrullerar vägarna i Dalarna tillsammans med bilinspektör Samuel Hopstadius. Vid 20-tiden på kvällen kommer de ikapp ett tjeckiskt trailerekipage som de väljer att lägga sig bakom.
Lots, ett dotterbolag till Scania, blev en helt ny spelare på marknaden då man gav sig in på rundvirketransporter i Sverige. Inte för att äga lastbilar och på så sätt konkurrera med åkeriägarna i branschen, de egna kunderna alltså, utan för att istället stärka åkeriernas ekonomi för att därmed säkerställa att dessa kan överleva.
Men det finns folk som är väldigt misstänksamma mot Lots verksamhet.
Olyckor med EU-trailers har uppmärksammats allt mer och det står klart att något måste göras. Detta anser Sten Bergheden (M) som vill att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) svarar på den fråga han ställer.
Den 23 januari presenterade Jens Nilsson (S), rapportör i EU:s cabotagegrupp som arbetar med EU:s mobilitetspaket, de förslag han vill att EU:s Transportutskott ska ta ställning till. En del av förslagen är radikala, men han tror på dem. Att debatten kommer att bli het, står klart.
Under onsdagens fordons- och förarkontroll på E6 i Helsingborg kunde ytterligare ett antal överlastade "lättlastare" läggas till polisens statistik ? samt ett otillåtet cabotage. Cabotaget är det sjätte i ordningen i år för Helsingborgspolisen.
Verksamheten som pågår på Rasta Groups enheter, ska vara Rastas egna. Vare sig slangning av diesel eller däckverkstäder ska bedrivas på deras mark. Oegentligheter vill de få kännedom om direkt när sådana sker.
Oftast när vi berättar om klampade lastbilar, handlar det om att förhindra fordon med tekniska brister att köra vidare innan felen är åtgärdade. Ännu vanligare är att man klampar för att "driva in" förskott på sanktionsavgifter för otillåtna cabotage. Igår klampades ett ekipage i Helsingborg, förvisso till viss del för att en sanktionsavgift skulle betalas ? men inte för att ha kört olaglig inrikestrafik.