Klampen på för tredje gången. Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar och Björn Berge Klampen på för tredje gången. Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar och Björn Berge

Klampades för tredje gången – på en vecka

Dragbilen klampades för otillåtet cabotage för att sedan få teknisk klampning på grund av fel färdskrivare. Nu klampas fordonet en tredje gång när verkstaden inte vill montera den begagnade, digitala färdskrivaren som skickats.

Den 27 maj stoppas ett ekipage på riksväg 68 i Fagersta. Proffs kunde igår berätta att det inte bara rörde sig om ett otillåtet cabotage utan även om att fordonet, som måste vara utrustad med digital färdskrivare, kördes med en analog sådan istället.

Efter att åkeriet lekt ”gissa vem som ringer” med polisen, hamnade dragbilen och föraren med klamp i Västerås i väntan på att få tid på verkstad för att montera rätt färdskrivare. Något som åkeriet ville göra i Göteborg på en verkstad de har kontakt med och till vilken även betalkortet för sanktionsavgiften var kopplad. Fordonet tillåts inte köra till Göteborg.

En begagnad, digital färdskrivare levereras av den dragbil som senare hämtar trailern och idag, tisdagen den 4 juni, lotsar bilinspektörerna Jonas Nordin och Tommy Roos ekipaget till, inte Scania, men en annan verkstad som hade tid att göra jobbet.


Det går inte som tänkt.

– Efter bara en timme ringer verkstaden och säger att de inte vill montera den begagnade skrivaren, säger bilinspektör Roos. De känner inte till bakgrunden till skrivaren som kan vara både manipulerad och/eller stulen.

Verkstaden vill inte riskera sin ackreditering så åkeriet erbjuds att montera en ny färdskrivare till en totalkostnad på runt 14 000 kronor, något som inte var av intresse.

Bilinspektörerna får åka och hämta ekipaget tillbaka till samma plats där det stått ett antal dagar. Klampen åker på för tredje gången.

Dragbilen står nära en säkerhetsparkering och föraren har cirka 150 meter till toalett och dusch samt en kilometer till ett köpcentrum. Nu har föraren mat för endast ett dygn till.
– Vi erbjöd honom skjuts för att kunna inhandla förnödenheter, men han avböjde erbjudandet, säger Roos.

Den senaste informationen föraren ger bilinspektörerna, är att ett ekipage är på väg till platsen för att lasta dragaren och ta den hem till Göteborg där verkstaden som figurerat tidigare ska montera en digital färdskrivare ”till en tredjedel av priset”.

Om artikeln

Publicerad: 2019-06-04 15:58
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Färdskrivare Klampning Trafikpolisen Transportfusket Trippelklamp Västerås