Trafikverket ser HCT-fordon som exempel på effektivisering, men finns det nog med rastplatser för dessa? Foto: Trafikverket. Trafikverket ser HCT-fordon som exempel på effektivisering, men finns det nog med rastplatser för dessa? Foto: Trafikverket.

Handlingsplan för effektivare godstransporter

Men blir det fler rastplatser för tunga och långa fordon?

Trafikverket presenterar handlingsplan för effektivare godstransporter. Flera förbättringsåtgärder för långväga godstransporter över läns- och nationsgränser kommer ge ökad nytta för näringsliv och ett mer robust och effektivt transportsystem. Även användandet av rastplatser för tunga fordon ska effektiviseras.

Med den här handlingsplanen tar vi viktiga steg för att förbättra förutsättningarna för långväga godstransporter som är viktiga för näringslivets tillväxt och konkurrenskraft, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.
– Näringslivet ska kunna nyttja hela transportsystemet och kombinera olika trafikslag, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

Syftet med handlingsplanen är att stärka förutsättningarna för näringslivets godstransporter. Genom att skapa ökad redundans och tillförlitlighet i transportsystemet ökar också motståndskraften mot störningar. Det handlar om åtgärder som gör godstransporter både enklare och ökar kapaciteten på järnvägen.

Totalförsvaret stärks också då förutsättningarna för tillförlitliga transporter med möjlighet för att kombinera olika trafikslag förbättras.

Handlingsplanen omfattar arton förbättringsåtgärder. Ett exempel är att Trafikverket kommer att införa en rangertjänst i egen regi för järnvägsbangårdar med start 2027. Det gör att hantering av rangeringen på bangårdarna blir mer konkurrensneutral för näringslivet. För att öka järnvägens kapacitet och en säkrare rangering, ska Trafikverket i ökad grad koppla ihop tågvagnar digitalt, utan manuell kraft.

Andra förbättringsåtgärder handlar om nya tjänster och digitala lösningar som ger konkret nytta i närtid så att transportsystemet kan användas mer effektivt. För smidigare godshantering över landsgränser kategoriseras järnvägslasters höjd och bredd vilket innebär en standardisering som underlättar administration. Högre hastigheter införs för fler godståg på fler sträckor vilket kommer att öka kapaciteten i järnvägen.

För godstransporter på väg är användandet av långa fordon på upp till 34,5 meter ytterligare ett exempel som minskar kostnader och ger mer effektiva transporter. Trafikverket utvärderar nu att öppna fler vägsträckor för dessa långa fordon med fortsatt fokus på hög trafiksäkerhet.

Nuvarande rastplatser och uppställningsplatser längs vägarna ska användas mer effektivt. Trafikverket ska dela status om beläggningen för längre fordon på rastplatserna för att underlätta för lastbilsförare och åkerier att planera sina transporter.

Vi kontaktar Trafikverket och frågar om man har för avsikt att öka antalet rastplatser utmed vägarna för godstransporter. Trafikverket svarar: ”I handlingsplanen för långväga godstransporter så syftas det primärt till att förbättra säkerheten och kapaciteten på befintliga rastplatser. Generellt arbetar vi också utifrån den Planeringsinriktning för Säkra uppställningsplatser som tagits och där ingår att se över och planera för fler rastplatser där det behövs.”

Vill man ta del av planeringsinriktningen finns den här.

Handlingsplanen är framtagen på uppdrag av regeringen och redovisas den 1 december 2025.

Om artikeln

Publicerad: 2025-12-01 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Effektiva Godstransporter HCT-fordon rastplatser Regeringen Roberto Maiorana Trafikverket Transportsystem Vägtransporter