Trafikverket

Listar alla artiklar taggade med: Trafikverket

Peab vill se bättre förutsättningar att skydda sina vägarbetare

Peab satsar på en mängd förebyggande åtgärder för att skydda anställda som jobbar på våra vägar, men efterlyser samtidigt bättre förutsättningar genom enhetliga regelverk och en upphandling som sätter säkerhet före kostnad och framkomlighet. ”Det tjänar samhället på i längden”, säger Karin Bergkvist, hållbarhetsstrateg på Peab.

Trafikverket varnar för halka även sommartid

Efter en relativt kall inledning av sommaren kommer vi nu in i en period med högsommarväder, vilket kan öka risken för försämrat väggrepp.
VBG onspot

Stora överlaster riskfritt på BK4-vägar – inga tecken på att luckan täpps igen

Som Proffs tidigare har skrivit, saknar polisen stöd i lagen för att i vissa fall beivra överlastade ekipage. En transportör vars fordonskombination inte uppfyller de tekniska kraven för att få köra med bruttovikter över 64 ton, riskerar vare sig böter eller överlastavgifter när de kör på en BK4-väg om de väger upp till 74 ton. Detta förutsatt att inga axeltryck överskrids. Proffs har varit i kontakt med Polismyndigheten, Trafikverket och Anna-Caren Sätherberg (S), som är tredje vice ordförande i trafikutskottet, men några åtgärder verkar inte vara aktuella.
Hultsteins

Lucka i lagen kan betyda att…

Problem med överlastade fordon löser sig själv?

Överlastade tunga fordon är ett stort problem som äventyrar säkerheten på våra vägar – och som sliter ut dem i förtid. Så lät det nyligen i ett pressmeddelande från Trafikverket. Men en lucka i lagen kan innebära att problemet löser sig själv efter den 1 oktober i år. Då länkas nämligen många BK1-vägar samman i BK4-vägnätet och eftersom polisen saknar stöd i lagen för att rapportera många överlaster upp till 74 tons bruttovikt, slår man udden av myndighetens enda vapen för att stävja de allt för tunga transporterna.
Nokian

Trafikverket ska omvandla vägkanter till biogas

Varje år slåttrar Trafikverket 20 000 mil vägkant över hela landet för att ge fri sikt och bättre säkerhet för trafikanter. Nu ska ett pilotprojekt i Skåne testa en ny metod som ska omvandla det slåttrade gräset i vägkanterna till biogas.
VBG onspot

Sveriges Åkeriföretag: ”Överlaster måste minska”

Tidigare idag publicerades en artikel om att mätningar som Trafikverket har gjort pekar på att hela 45 procent av de tunga fordonen är överlastade.
Sveriges Åkeriföretag, SÅ, ska nu analysera hur de kan medverka till att komma till rätta med de allt för tunga transporterna.
VBG onspot

TRAFIKVERKET:

Nästan hälften av de tunga fordonen är överlastade

Mätningar på 31 platser i landet under 2019 visar att 45 procent av de tunga fordonen är överlastade. Detta är ett problem eftersom överlaster leder till ökad nedbrytning av vägar, snedvriden konkurrens och sämre trafiksäkerhet.
Hultsteins

Nästa generations elväg invigd i Lund

Nästa generations elväg invigd i Lund av sydsvenskt konsortium, med energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman. Detta skedde i torsdags och det är den första elvägstekniken som enkelt kan installeras på väg. Bakom satsningen står ett sydsvenskt konsortium, Evolution Road, som stöds och finansieras av Trafikverket. Målet är att under två års tid testa och skapa mer kunskap om elvägar, en klimatsmart teknik som gör det möjligt för elfordon att laddas från vägen under färd.
VBG onspot

Infrastruktur är långsiktig investering

I dag presenterade regeringen en välkommen satsning på järnvägs- och vägunderhåll i hela landet, men det behövs mer. Vägar och järnvägar är samhällets blodomlopp. Vi borde nu passa på att investera oss ur coronakrisen. Vi hoppas att vi kan se det här som ett första steg i en långsiktig satsning på infrastruktur, såväl drift- och underhåll som investeringar.

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.
Hultsteins