Trafikverket

Listar alla artiklar taggade med: Trafikverket

Klart för trafik på nya E22 mellan Sätaröd och Vä

Nu öppnar Trafikverket den nya motorvägen mellan Sätaröd och Vä i Skåne. Motorvägen är byggd för att öka framkomligheten och trafiksäkerheten samt att förbättra boendemiljön för dem som bodde intill gamla E22. Nästa projekt på E22 står på tur.
Nokian

Trafikverkets scenarion: ”En mardröm för hela landet”

Trafikverkets scenarion talar för att stora infrastrukturplaner i hela landet kan falla bort: "En mardröm för hela landet". Trafikverkets inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplaneringen oroar Stockholms Handelskammare.
Hultsteins

Trafikverkets transportinfrastrukturplanering utan krismedvetenhet

Trafikverkets inriktningsunderlag för transportinfrastrukturplaneringen är välunderbyggt men utan krismedvetenhet. Så säger 2030-sekreteriatet om infrastrukturplaneringen för perioden 2022-2030 som pedagogiskt radar upp satsningar och använder etablerade prognoser som stöd. 2030-sekretariatet efterfrågar nytänkande och en mer dynamisk omvärldsanalys. Corona har lärt oss hur samhällen tvingas ställa om i kris. Klimatutmaningen kräver samma verktyg.
Daf

Transportplaneringen bidrar inte till klimatmålen

Sveriges ambitiösa miljö- och klimatpolitik får inte tillräckligt genomslag i infrastrukturplaneringen. Det visar en ny rapport från forskningsprojektet Stafetten som tagits fram av IVL Svenska Miljöinstitutet, Trivector och Lunds universitet. Otydliga mål, expansiva nationella trafikplaner och gamla beslut om vägutbyggnader är några orsaker till att transportsektorns omställning dröjer.
HBA Fordonsteknik AB

Motion av Jörgen Hellman (S)

Intensifiering av trafiksäkerhetsarbetet

Sverige har varit och är mycket framgångsrikt i det systematiska trafiksäkerhetsarbetet. En mycket viktig del i trafiksäkerhetsarbetet är att öka tryggheten för både skyddade och oskyddade trafikanter. Varje dag tillbringar många en stor del av arbetstiden i trafiken, i personbilar, taxibilar, bussar och lastbilar. Många svåra olyckor och tillbud inträffar i trafiken. Nollvisionen är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige.
VBG onspot

Samhällsbyggnadsnämnden vill inte se sänkt hastighet på länets vägar

Sänk inte hastigheten på väg 244 samt förbättra väg 50 och 52 så att hastigheten kan höjas till 100 så snart som möjligt. Det är vad en enig samhällsbyggnadsnämnd svarar på Trafikverkets förslag om justerade hastigheter på de aktuella vägarna
VBG onspot

Peab vill se bättre förutsättningar att skydda sina vägarbetare

Peab satsar på en mängd förebyggande åtgärder för att skydda anställda som jobbar på våra vägar, men efterlyser samtidigt bättre förutsättningar genom enhetliga regelverk och en upphandling som sätter säkerhet före kostnad och framkomlighet. ”Det tjänar samhället på i längden”, säger Karin Bergkvist, hållbarhetsstrateg på Peab.
Hultsteins

Trafikverket varnar för halka även sommartid

Efter en relativt kall inledning av sommaren kommer vi nu in i en period med högsommarväder, vilket kan öka risken för försämrat väggrepp.
Nokian

Stora överlaster riskfritt på BK4-vägar – inga tecken på att luckan täpps igen

Som Proffs tidigare har skrivit, saknar polisen stöd i lagen för att i vissa fall beivra överlastade ekipage. En transportör vars fordonskombination inte uppfyller de tekniska kraven för att få köra med bruttovikter över 64 ton, riskerar vare sig böter eller överlastavgifter när de kör på en BK4-väg om de väger upp till 74 ton. Detta förutsatt att inga axeltryck överskrids. Proffs har varit i kontakt med Polismyndigheten, Trafikverket och Anna-Caren Sätherberg (S), som är tredje vice ordförande i trafikutskottet, men några åtgärder verkar inte vara aktuella.
HBA Fordonsteknik AB

Lucka i lagen kan betyda att…

Problem med överlastade fordon löser sig själv?

Överlastade tunga fordon är ett stort problem som äventyrar säkerheten på våra vägar – och som sliter ut dem i förtid. Så lät det nyligen i ett pressmeddelande från Trafikverket. Men en lucka i lagen kan innebära att problemet löser sig själv efter den 1 oktober i år. Då länkas nämligen många BK1-vägar samman i BK4-vägnätet och eftersom polisen saknar stöd i lagen för att rapportera många överlaster upp till 74 tons bruttovikt, slår man udden av myndighetens enda vapen för att stävja de allt för tunga transporterna.
HBA Fordonsteknik AB